Thursday, December 13, 2012

Award Untuk Blogger

...Assalammualaikum...

Sekarang ni dah macam-macam award ada. Untuk lagu, penyanyi, pelakon, filem, drama, award pelajar cemerlang dan sebagainya. Tapi, anugerah untuk blogger juga yang tak ada. Tapi, itu dulu lah. Sekarang ni blogger pun dah berhak untuk mendapat award dan penghargaan dalam penulisan mereka. Nak menghasilkan penulisan ni mudah tapi nak yang berkualiti dan bermutu ni agak sukar.

Sekarang ni blogger tidak lagi dipinggirkan kerana ada anugerah untuk blogger-blogger yang bergiat aktif dalam penulisan alam maya. Award ini adalah julung-julung kali di adakan tiap-tiap tahun. Jadi, ambillah kesempatan ini untuk mencalonkan diri sendiri ataupun mencalonkan blog lain. 

Nak menyertai ni ada caranya :

Pertama : 
Masuk ke http://www.socialmediaweek.com.my. Tekan Enter Site > Events > World Blogger and Media Social Award. Akhirnya terkeluarlah seperti ini.



Kedua :
Selepas tu boleh lah mencalonkan blog anda ataupun blog orang lain. Caranya pergi ke Nominations > jika dah ada akaun ni boleh terus tekan login dan nominate now, jika belum kenalah daftar dengan menekan signup dan follow seperti biasa. Selepas dah pengesahan semua tu bolehlah mencalonkan blog yang anda suka tapi utamakan blog sendiri. Tapi kena ingat blog yang di calonkan mestilah mengikut kategori yang bersesuaian.

*****

Sebanyak 20 kategori yang di tawarkan untuk dalam Media Secial Award ni. Boleh pilih mengikut kesesuaian blog anda. Kalau salah kategori secara automatik akan ditendang dengan sesuka hati penganjur.

Macam mana nak dapatkan award ni? Penjurian untuk mendapatkan award ini adalah berdasarkan 80% undian orang ramai ( kena rajin promote suruh undi supaya boleh menang), 20% lagi adalah dari pihak penganjur ( 10% pengisian, 5% design dan layout dan 5% lagi adalah etika dan keberkesanan)

Tempoh pencalonan bermula dari 2 November 2012 sehingga 31 Disember 2012. Lagi 2 minggu je lagi. Masih sempat untuk mencalonkan blog yang anda suka.

Tempoh mengundi secara online akan bermula dari 1 Januari 2013 sehingga 8 Februari 2013. Time ni promote lah blog tu untuk meraih undi supaya blog tu berpeluang untuk mendapat award tersebut.

Tak susahkan untuk menjadi calon tapi agak sengit untuk menjadi pemenang.

Aku? Dah tentunyalah mencalonkan blog aku ni. Mesti orang cakap 'mengharap sangat nak award sampai perasan lebih mencalonkan blog sendiri'. Aku tak kisah pun, tak mengharapkan apa-apa kemenangan cuma untuk menyokong dan menghargai penganjur. Bukan senang penganjur nak buat event macam ni. Kalau tak kita ni sebagai blogger yang menyertainya, siapa lagi yang akan sertai? Betul tak?

Peringatan : aku mencalonkan blog ini di dalam kategori Favourite Lifestyle Blog. Kategori yang paling ramai calon dan tentunya akan menjadi sengit.

Jadi, calonkan lah blog anda ataupun blog orang lain pun. Yang penting kita sokong usaha pihak penganjur untuk membuat event untuk menghargai blogger.

Kena ingat jugak, award-award yang ada kat Malaysia seperti AJL, ABPBH, FFM, AIM semuanya mencalonkan diri sendiri. Tak ada orang luar nak calonkan diri kita ni kalau bukan diri kita sendiri. Kan kan kan?

...Sekian, Wassalam...


...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...

4 comments:

  1. Replies
    1. masuklah syahmi, walaupun harapan untuk menang tu jauh sekali dan harapan untuk kalah besar tu sudah di jangkakan... hahaha... tak mengharap... tuih!!

      Delete
  2. Nak minta sokongan tu yang kakcik tak sanggup! :)

    ReplyDelete
  3. rmai blogger2 femes skrg mmg susah sikit lah..hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...