Sunday, October 16, 2011

'GeLaBaH' Di LaB

Hari ini aku nak story skit pasal kelas pertama aku keje kat lab.
Dalam Bahasa Melayu dipanggil makmal.
Dalam seminggu tersebut aku & kawan2 ada 2 amali.

1.AMALI KEPELBAGAIAN TUMBUHAN (BIODIVERSITY)

ni la pokok yg kena dilukis tu
Apa yg akau nak cerita dalam amali ini ialah.......
inilah kelas amali yg palaing ramai yang penah aku sertai iaitu lbih kurang 90 orang.
Tugasan yang diberikan ialah melukis gambar pokok yang tersedia di dpn mata.
Dalam hati aku, ''Alamak, kene melukis? Da la bnyk pokok nak kene lukis. Lukisan aku pulak tak lawa.''.
Nk atau x kene la buat. Memang leceh la, nak kene lukis ni.
Kejap-kejap padam. Kejap-kejap padam.
Ye la, aku bukannye pelukis profesional pn.
Kalau pelukis profesional, tak de makne nak gune pemadam.
Siap buang je pemadam tu.

ni pun same gak kena lukis walaupn aku bukan pelukis profesional
2 jam lebih jugaklah aku melukis 17 batang pokok.
Pokok ni pulak bukan kemain unik lg.
Mane dgn daunnye, buahnye lg. Sampai spora die pn nak kene lukis.
Ni la nsib aku amik kos BIOTEKNOLOGY TUMBUHAN.
Kalau 3 tahun melukis ni, boleh jd profesional la aku mcm ni.
Practise make perfect!!!

ni la hasil lukisan aq.. amacam??? cantik x??
Bile tgok hasil lukisan ni ''lawa jgk lukisan aku ni. Tak de la teruk sangat''.
org lain ada lg tak lawa dr aku. hehehe.
Takde la membangga sangat.
Membangga diri pun tak boleh juga, sebab akan menimbulkan sifat riak.

2.AMALI MICROBIOLOGY.

kalau amali ni terkenal dgn perkataan 'gelabah'.
Pasal ada sorg ahli group aku ni minat sangat ucap perkataan gelabah.
Memang gelabah la jdnye.

ni la hasil experiment tp blm dpt result lg. kene tgunext week result die.
Time amali ni mmg banyk gune microsope la.
Almaklumlah, nk tgok makhlik halus lg berseni la kate kan.
Naik berair2 mate aku nak tgok makhluk tersebut under thu light microscope.
Ada amali ni aku kene buat pure culture utk bacteria dgn fungi.
Jd, kene pindahkan lah makhluk tersebut dr tempat lame ke tempat baru.
So, bile time pindahkan tu naik hancur agar tmpt baru makhluk tersebut.

Takpe la....
Yang penting aku tahu cara nak buat semua tu.
Blaja la dulu skit2, bru jd pro nanti..
dlm ni la fungi yg aq telah ternak selame seminggu

BEZA AMALI DI SEKOLAH, MATRIK DGN DI UKM.
1. Kalau di sekolah : 1 kerja amali 4-5orang
    Kalau di matrik : 1 kerja amali 2-3 org
    Kalau di UKM : 1 kerja amali, buat sorg.


2. Kalau di sekolah dgn matrik : kelas amali ada 20-30 pelajar
    Kalau di UKM : kelas amali sampai 90 org dlm 1 kelas.
    Kalau da ramai mcm ni naik riuh rendah la makmal ni. Da jd mcm pasar mlm.

3. Kalau di sekolah dgn matrik : setiap amali kene wat report sorg2 pas 2 hanta minggu dpn.
    Kalau di UKM : report amali buat berkumpulan pas tu kalau lec mintak baru hantar.
    Kalau mcm ni kene sedia je la report tu siap2. Kalau tak kene marah. Malu, da beso2 kene marah.


Sebagai penutup, amali yg aku tempuhi dlm minggu pertama ni mmg carca merba. Bnyk bende buat tak betul. So, in future, hopely amali aku akan bertambah ok. Almaklumlah, kerjay aku akan datang ni kerje die duk kat lab dr pg sampai petang.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...