Saturday, May 11, 2013

Sebuah Kehidupan Bermula

...Assalammualaikum...

Kali ini aku nak menulis tentang apa yang berlaku dalam hidup aku seperti apa yang aku fikirkan, apa aku rasakan dan apa aku lalui. Aku nak mengimbau apa yang berlaku dalam hidup aku. Memang aku nak flashback apa yang telah aku lalui dalam hidup aku sehingga aku menjadi seperti sekarang.

Bagi aku pengalaman dalam hidup ni sangat penting. Kalang kala ianya sangat menarik dan serba sedikit memberi impak yang sangat besar mahupun kecil dalam hidup kita. Apa yang telah kita lalui ini mematangkan pemikiran kita dari satu tahap ke tahap yang lain.

*****

Kehidupan aku bermula dari pernikahan Mak dan Abah. Tanpa pernikahan mereka belum tentu aku dilahirkan di dunia ini.

Abah dan Mak bernikah pada 12 Mei 1990. Kata abah, dengan sekali lafaz sahaja, mak sudah sah menjadi isteri abah yang sah. Pada pernikahan tersebut Abah sudah berumur 31 tahun dan Mak berumur 23 tahun. Abah bernikah dengan mak dengan mas kahwin sebanyak RM 22.50 dengan hantaran RM 2000. Bagi Abah wang sekecil itu sangat besar nilainya. Mas kahwin sebanyak tu boleh beli 2 kampit beras 10kg. Zaman sekarang beras 10kg dah mencecah lebih RM30.

10 bulan kemudian, Mak dan Abah telah menimang cahaya mata. Iaitu AKU! Kelahiran yang dinanti sangat bermakna buat mak dan abah. Menurut apa yang Abah dan Mak cerita, aku lahir pada bulan Ramadhan sewaktu umat manusia di Kota Tinggi sedang bersahur.

Kata Abah, semasa Mak sakit nak melahirkan aku, Abah menghantar Mak ke hospital yang sejauh 10 KM dengan menaiki motosikal. Aku tak dapat bayangkan bagaimana tekatnya dan sanggupnya Mak dan Abah berusaha untuk melahirkan aku ke dunia. Kalau zaman sekarang belum tentu ada orang yang sanggup nak lakukan hal sedemikian rupa.

Detik 27 Mac 1991 tiba apabila aku selamat dilahirkan di Hopital Daerah Kota Ting. Di sini kehidupan aku sebagai Mohd Faizul bin Osman bermula.

Dengan ini aku dedikasikan sekali ucapan SELAMAT HARI LAHIR BUAT MAK, NOR ASIKIN BT AB.RAHIM yang ke 46 (11 Mei ). Diucapkan juga SELAMAT HARI IBU yang ke 22 tahun. Diucapkan juga buat Mak dan Abah SELAMAT ULANG TAHUN PERNIKAHAN yang ke 23 tahun. ( 12 Mei ). Semoga hidup MAK dan Abah diberkati oleh Allah. Amin.

...Sekian, Wassalam...

1 comment:

  1. 467
    done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/


    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...