Tuesday, May 28, 2013

Lidah Buaya

...Assalammualaikum...

Isnin 27 Mei 2013 aku ada kelas malam bersama pensyarah yang tidak di sebut namanya dalam entry kali ini. Kelas yang di ajar adalah Biokimia bagi tajuk fotosintesis. Dalam setengah jam yang terakhir sampailah pembelajaran kami ke subtopik tumbuhan CAM. Di sini, kami semua di ajar tentang cara tumbuhan CAM menjalani proses fotosintesis dalam meneruskan kehidupannya.

Sehinggalah Dr aku tu nak memberi contoh yang serupa pokok yang menjalani ciri kehidupan CAM. Spesifiknya dalam tumbuhan tu mengandungi banyak air seperti kaktus.

Pensyarah aku bertanya "Pokok apa yang mempunyai air yang banyak. Dia ada banyak di kawasan sekian, sekian dan sekian"

Secara berjemaahlah student dia termasuk aku menjawab pokok lidah buaya.

Kemudian dia pun menambah lagi "Ada lagi satu pokok tu, yang selalu buat jus tu, apa nama pokok tu ek". 

Student semua diam. Tunggu dengan penuh debaran, pokok apakah yang akan di beritahu tu. Dr tu berfikir sambil memandang lantai dan sedikit menggaru kepala supaya memori kembali dengan serta merta. Secara mengejut dia pun berkata,

"Haaaaaa... POKOK ALOE VERA!"

"Aloe Vera dengan Lidah Buaya tu sama lah!" Jerit seorang student dalam kelas aku tu.

"Eh! Aloe Vera dengan Lidah Buaya tu sama ke?" Dr aku buat muka innocent.

Berderailah suara hilai tawa student dalam kelas tu. Tak sangka Dr aku tu boleh buat lawak. Apa tak lawaknya Dr aku yang dah hidup sehingga 40++ tahun dan ditambah pula mendapat PhD pun masih tak tahu yang Aloe Vera dan Lidah Buaya adalah pokok yang sama cuma nama je yang berbeza.

Sumbangan Google

Lepas ni kalau aku keliru tentang hal yang lain-lain, tak payah lah aku nak segan sangat sebab Dr aku sendiri pun keliru dan tak tahu perkara-perkara macam ni. Paling penting Dr aku ni sangat sporting. Tak ada masalah pun orang terutama student gelakkan dia secara berjemaah. Ada yang terbahak-bahak sehingga keluar air mata. Jozan pun tak boleh buat macam ni punya lawak!

...Sekian, Wassalam...

NotaFO : Bagi yang tak tahu, Dr yang aku maksudkan adalah Doktor yang telah belajar sehingga ke peringkat PhD. Bukan Dr perubatan yang duk kat sepital tu.

1 comment:

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...