Wednesday, May 15, 2013

Drama Galaxy Wonder & Smartphone RM1200

...Assalammualaikum...

Peristiwa ni berlaku pada 2 Mei 2013. 3 hari sebelum PRU13. 

Hari tersebut adalah hari seperti biasa aku menjalani kehidupan seharian aku sebagai mahasiswa UKM. Bangun pagi, mandi, makan. pergi kelas naik bas dan bila ada masa free dan tak ada kelas aku akan ke perpustakaan. Di situ, aku akan menghabiskan masa dengan menimba ilmu. 

Lagi 10 minit sebelum pukul 12, aku dan Ucop masuk ke library. Memandangkan kitorang tak membawa laptop makanya beg diletakkan di dalam bilik simpanan beg. Hanya dibenarkan membawa buku dan barang berharga ke dalam library. Bagi aku, semua barang aku adalah barang berharga. Nak dapat sesuatu bukannya mudah.

Masuk je ke library terus pergi ruangan akhbar. Masa tu tengah hangat cerita dan berita pasal pilihan raya. Semua cerita hal dalam kelambu keluar. Nak baca boleh, tapi percaya 100% jangan. Sebab semua tu tak betul! Ada pulak fitnah!

12.45 tengahari. Baru terperasan yang aku tak bawak masuk galaxy wonder aku ke dalam library. Aku tinggalkan dia kesebijian di dalam beg. Dengan tergesa-gesa aku keluar dan ke tempat simpanan beg. Aku bukak zip beg dimana aku letakkan Galaxy Wonder aku. Alangkah berderaunya darah aku apabila Galaxy Wonder aku tak ada dalam beg. Aku musykil! Gelisah! Keliru! Aku salah letak ke? Aku keluarkan semua barang. Aku teraburkan barang dalam beg aku keluar beg. SAH! Galaxy Wonder aku tak ada! Confirm! Dah hilang!

Aku masuk bagi tahu kat Ucop yang Galaxy Wonder aku hilang. Tiba-tiba dia menggelabah, huru hara tak tentu pasal. Dia pun pergi ke tempat simpanan beg untuk cek beg. Dia cek segala ruang dalam beg dia dan SAH smartfon RM1200 dia pun hilang jugak.

Nak mengamuk, sedih, menangis semuanya tak guna. Tak sampai 2 bulan aku dan ucop guna gadjet-gadjet tu. Dah kena curi! Geramnya hati, hanya ALLAH sahaja yang tahu.

Selepas kes hitam itu, kitorang buat report kepada librian dan mintak dia putarkan balik rakaman CCTV yang ada dalam bilik simpanan beg tersebut.  Nak tahu siapa lahanat yang sanggup membuat dosa dan boleh dihukum potong tangan!

Pukul 3 lebih, baru kami dapat cek rakaman CCTV tu. Menunggu penuh debaran. Dan akhirnya kami semua di situ nampak siapa pencuri yang telah mencuri Galaxy Wonder aku. Memang aku marah dan geram. Nak je aku bagi penerajang dengan penumbuk cekak tak tamat aku ni kalau aku dapat si pencuri tu. Secara tiba-tiba librian tu berkata "Kalau orang ni yang mencuri, memang dah kenal sangat. Dulu pun dia pernah mencuri. Dah banyak kali dia mencuri". Aku bertanya, "Kenapa tak tangkap". Dia menjawab balik "Susah nak tangkap sebab kita nak kesan pencuri ni mana dia tinggal susah". Dalam hati aku bermonolog, kepala hot** dia lah kata macam tu.

Kemudian, aku tanya pada librian yang sesama tonton CCTV tersebut apa yang perlu aku dan Ucop buat. Nak report polis ke? Kata dia "Jangan, report polis. Susah. Nanti polis asyik call saya dan mintak rakaman ni. Report kat keselamatan UKM je". Aku bertanya lagi, "Apa yang unit keselamatn UKM dapat buat? Dia dapat cari dan tangkap ke pencuri tu ke?". Dia menjawab lagi dengan jawapan yang menyakitkan hati sanubari aku "Tak, dia tak tangkap. Dia hanya buat statistik. Dia nak semak kekerapan orang ni mencuri". Selagi lagi aku bermonolog dan berkepala hot** kan dia.

Aku rasa inilah jawapan yang paling bodoh dan menyakitkan hati aku dan jawapan orang yang hanya mementingkan diri. Makanya, dengan omongan pak cik tu, kami tak buat laporan di Unit Keselamatan UKM mahupun polis. Redha. Itu je yang mampu diucapkan.

Bila fikir-fikir balik menyesal pulak aku tak buat report polis. Kalau buat report sekarang, mesti aku kena marah balik dengan polis tu sebab buat report lambat dan aku tak pasti yang rakaman tu dia masih simpan atau tak lagi.

Selepas dari kes kecurian yang melanda diri aku ni, aku mendengar bermacam cerita yang banyak kes kecurian yang berlaku di library UKM. Semenjak dari hari itu, aku fobia nak bawak barang berharga. Kalau aku bawak, make sure yang beg aku sentiasa bersama aku. Tak nak berpisah dengan beg aku lagi dah. Ke tandas pun aku bawak beg aku ni. Tak sanggup mengulangi sejarah yang melukakan hati aku yang satu ni.

Aku nasihat pada mereka yang membaca cerita ni sampai habis supaya berhati-hatilah sentiasa di UKM sebab di UKM ni bukan selamat mana pun walaupun ada pengawal keselamatan. Kecurian tak sudah-sudah berlaku. Tak pernah pulak dengar yang kes kecurian ni dapat dikesan pencurinya. Lagi satu, kalau berlaku je kecurian di atas diri sendiri, buat je report polis. Tak payah tangguh dan redha. Sebab usaha kita belum sampai penamat lagi.

...Sekian, Wassalam...
...Harap celoteh aku tak membosankan korang...

NotaFO : Sebenarnya barang aku dicuri ni bukan pengalaman pertama di UKM. Kali pertama apabila helmet buruk aku yang selalu aku pakai hilang ketika parking moto di Pusanika UKM.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...