Sunday, May 26, 2013

Jawatan

...Assalammualaikum...

11 Mei 2013.
Sedang aku khayal dalam dunia facebook, twitter dan blog aku ni secara tiba-tiba notification chat box aku berbunyi. Aku nampak penghantar mesej tu bukan selalu yang chat dengan aku. Aku bukak. 

'Faizul, anda dicalonkan sebagai exco bagi Permaj. Boleh datang interview Isnin (13 Mei 2013) jam 9 malam di FSSK?'

Aduh! Macam mana aku boleh dicalonkan ni? Macam mana nama aku boleh naik? Tak kan tak ada orang lain lebih layak dari aku sehingga nama aku terpilih untuk menjadi exco? Aku tak pernah sumbangkan apa-apa tenaga pun untuk Permaj melainkan sekadar menjadi peserta dari 3 program yang telah dijalankan Permaj. Hrmmm.

Bila dapat tawaran tu, aku dah tak senang duduk. Duk berfikir berkali-kali. Sama ada nak terima atau tak. Bermacam-macam perkara aku fikir. Orang menaruh kepercayaan kat aku. Tak kan aku nak hampakan. Argh! Memang serabut kepala otak aku ni. Tawaran ni bukan tawaran pertama yang aku dapat. Ini adalah tawaran ke tiga untuk aku memegang jawatan dalam persatuan di UKM. 2 jawatan aku pernah ditawarkan dan menerima jawatan tersebut. Tapi, tak sampai beberapa bulan aku meletak jawatan dalam kedua-dua jawatan tersebut. Alasan, aku tak mampu lakukan.

Tapi, kali ini aku tak sangka ada orang sanggup menawarkan aku jawatan seperti itu walaupun jawatan itu tak sebesar presiden, timbalan presiden mahupun setiausaha tapi bila dah dapat jawatan bermakna kita dah ada tanggungjawab. Bila dah ada tanggungjawab, mestilah kena laksanakan. Kalau tak laksanakan orang akan pertikaikan jawatan kita.

Nampaknya Presiden Permaj sangat berani mengambil aku sebagai exco. Sebab apa? Sebabnya tahun 2013/2014 adalah tahun akhir pengajian aku. Lagi satu, aku ni pelajar sains yang akan sibuk dengan thesis dan makmal pada tahun depan. Presiden memang berani menawarkan dan memberi jawatan ini pada aku.

Maka setelah aku fikir itu dan ini. Pro dan kontranya tentang tawaran ini, 13 Mei 2013 aku pergi jugak interview jawatan ni yang di interview oleh Majlis Tertinggi Permaj.

Masa interview. Peh! Memang bermacam-macam soalan. Jenuh aku nak menjawab. Berpusing-pusing otak aku ni nak menyusun ayat nak menjawab soalan-soalan yang dibagi. Jawapan paling syok yang aku bagi untuk memuaskan hati diorang adalah 'Kalau saya boleh buat, saya cakap yang saya boleh buat. Kalau saya tak boleh buat, saya akan cakap yang saya tak boleh buat'. Itu je rumusan yang aku dapat bagi hasil interview aku. Aku tak nak mereka semua menaruh harapan yang tinggi terhadap aku.

Masa akan datang kita tak tahu apa yang akan jadi pada aku. Sama ada aku boleh bagi komitmen yang baik atau sebaliknya. Semuanya bergantung pada keadaan.

Kira-kira 21 Mei 2013, aku mendapat sms yang aku telah dilantik menjadi exco Permaj. Untuk jawatan apa aku tak tahu. Aku diminta datang untuk meeting perdana bersama MT dan Exco-exco Permaj yang lain.

Disini aku dapat tahu apa jawatan aku. Seperti batu menghempap diri apabila aku dibagi jawatan sebagai Timbalan Exco untuk Sekretariat Ekonomi dan Keusahawanan. Siap bagi tahu portfolio lagi tentang tugas-tugas aku. 



Memang mencabar bagi aku sebab aku diumpama buat Marketing dan mencari duit untuk apa-apa program untuk Permaj. Tak pernah lagi aku buat Marketing semua ni. Ye! Aku kena ambil cabaran ini untuk menambahkan pengalaman hidup aku.

Meeting Perdana ni drag sampai jam 1 pagi. Cabaran meeting pertama. Ini baru meeting pertama? Dah lama macam ni. Kalau meeting-meting akan datang macam mana lah ye. Tunggu dan lihat sahajalah.

...Sekian, Wassalam...

NotaFO : Sebelum aku menghadiri Meeting Perdana Permaj tu, aku menghadiri meeting untuk Kelab Bioteknologi di bawah fakulti dan diberi jawatan sebagai Exco Akademik. Nasib baiklah aku dapat jawatan tu. Sebelum ni ahli-ahli yang lain nak mengangkat aku sebagai YDP kelab. Nasib baik aku tak dicalonkan. Alhamdulillah. Kalau tak bertambah berat tanggungjawab aku ni.

6 comments:

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...