Monday, May 27, 2013

Role Model

...Assalammualaikum...

27 April 2013, aku telah pergi ke PABKL2013 di PWTC. Seperti biasa aku naik KTM dan LRT Rapid. Bukan pasal itu aku nak ceritakan. Tapi, aku nak cerita apa yang aku nampak dan memberi pengajaran buat aku pada masa akan datang. Bukan setakat aku, tapi mereka yang sedang ataupun bakal bergelar ibu dan bapa. 

Apa yang aku nampak ialah sebuah keluarga. Ada mak, ayah dan seorang anak kecil yang baru berusia setahun macam tu. Mereka semua ni berdiri. Tak ada tempat duduk. Betul-betul berdiri berhadapan dengan aku.

Aku perhatikan je gelagat mereka sekeluarga. Yang paling aku tertarik adalah pada anak lelaki mereka yang berumur lebih kurang setahun tu. Aku lihat si ayah melayan anaknya. Bila ayahnya berdiri memegang besi, si anak pun nak buat. Bila ayahnya menyangkung, si anaknya pun menyangkung. Nak dikatakan apa yang ayah dia lakukan, si anak pun nak lakukan juga.

Nampak tak di sini bahawa, si anak menjadikan ibu bapanya sebagai ikutan. Apa yang dilihat oleh anaknya mesti dia nak buat, mesti dia nak ikut. Tak kiralah benda tu baik atau buruk. Bagi budak sekecil itu, apa yang dia nampak semuanya baik. Bagi mereka, apa yang orang dewasa buat semuanya betul walaupun hakikatnya benda itu adalah salah.

Anak-anak menjadikan ibubapa mereka sebagai role model. Maka dengan itu, bagi mereka yang sudah bergelar atau bakal bergelar ibu bapa perlu ingat yang kita semua perlu memberi sifat dan sikap yang terbaik dihadapan anak-anak. Kalau baik dan cantik sikap kita, maka baiklah acuannya. Begitulah sebaliknya. Jangan nak salahkan anak 100% bila anak-anak tu buat masalah kepada diri kita nanti. Kena pandang balik bagaimana sikap kita tu.

...Sekian, Wassalam...

NotaFO : Dah macam bapak-bapak puulak buat entry macam ni rupa.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...