Monday, May 20, 2013

Aku Buat Mak Sebak

...Assalammualaikum...

11 Mei yang lepas, aku terpanggil-panggil dan meronta-ronta untuk call Mak yang berada nun jauh di Kota Tinggi. Nak balik selalu memang tak lah kan. Mak sendiri bagitahu pada aku supaya tak payah selalu balik. Selalu balik, duit banyak habis. Duduk je kat sana, belajar sungguh-sungguh sampai berjaya.

Berbalik pada cerita aku ni. Pukul 8 malam. Lebih kurang macam tu lah. Bersemangat aku call mak. Mula-mula, aku bagi salam. Lepas tu, mak jawab. Kemudian, aku tanya mak buat apa. Lepas tu mak jawab balik. Katanya mak abah dengan adik-adik keluar makan kat kedai.

Dengan menarik nafas dalam-dalam aku terus ucap "Selamat Hari Jadi, Selamat Ulang Tahun Perkahwinan dan Selamat Hari Ibu!". Dengan tiba-tiba mak menangis. Aku syak, mak aku sebak dengan semua ucapan aku yang secara tiba-tiba. Mak sebak membuatkan air mata aku pun nak jatuh secara tiba-tiba. Bila aku tanya, kenapa mak nangis, mak cakap tak ada apa-apa. Eleh, macam aku tak tahu je yang mak tengah sebak sebab dapat ucapan aku sekali gus tu.

Mak tak nak cakap. Tapi, along tahu. Tak payah sorok. Along tahu segalanya. 

Dengan itu, aku nak ucapkan Selamat Hari Lahir yang ke 46, Selamat Ulangtahun Perkahwinan buat Mak dan Abah yang ke 23 tahun dan Selamat Hari Ibu selam 22 tahun bergelar seorang ibu. Semoga hidup Mak dan Abah sentiasa diredhai oleh Allah.

Hargailah keluarga kita selagi mereka berada disisi kita. Jangan kita sakiti hati mereka. Jika kita telah sakiti hati mereka cepat-cepatlah meminta maaf. Tak rugi minta maaf pada mereka.

...Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...