Sunday, September 1, 2013

Cerita Kerja : Sentap!

...Assalammualaikum...

Seperti apa yang aku bagi tahu sebelum ni, tempat kerja aku ni mempunyai pekerja yang berbilang kaum, agama, bangsa dan negara.

Bilik Housekeeping yang tempat selalu aku dan geng-geng housekeeping aku lepak bersebelahan dengan surau. Aku selalu guna surau tu untuk solat Zohor. Ada jugak beberapa pekerja lain guna surau tu untuk solat.

Suatu hari pada 31 Ogos 2013, kitorang semua lepak dan berborak di luar bilik housekeeping dan nampaklah orang keluar dan masuk dari surau tu. Sekali dapat borak memang bising lah. Tiba-tiba orang India tu cakap "Jangan bising, kat surau tu ada orang tengah sembahyang".

Aku sebagai orang Islam tersentap jugak sebab dia tahu menghormati agama orang lain. Kemudian, seorang demi seorang keluar dari surau tu dan orang India yang beragama Hindu tu berkata pada supervisor aku. Supervisor aku tu perempuan. Kata dia "Akak tak sembahyang ke? Saya tak pernah nampak akak sembahyang"

Aku rasa sentap ni memang menebalkan muka aku sebagai seorang Islam apabila orang bukan Islam menegur orang Islam mengenai Islam sendiri. Aku tak tahu lah apa yang supervisor aku tu rasa.

Di situasi yang lain pulak. Ketika aku kemas bilik Chalet yang telah digunakan oleh orang Palestin perempuan, supervisor aku disentap lagi oleh orang bukan Islam yang sama tadi.

Caranya seperti ini. Aku, Kawan aku yang bukan Islam dan Supervisor aku tu nak kemas bilik Chalet. Dalam kemas mengemas tiba-tiba kawan aku yang bukan Islam ni terjumpa kain tudung yang ditinggal oleh orang Palestin. Supervisor aku tu freehair. Kemuadian, kawan aku yang bukan Islam tu berkata, "Nah, saya jumpa tudung ni. Rasanya akak boleh pakai sebab akak tak pernah saya nampak pakai tudung".

Sedepuk! Sekali lagi kena sentap. Setiap kali dia kena sentap, dia mesti akan terdiam. Tak berani nak kata apa-apa.

Kadang-kadang aku sendiri terasa segan dan tersentap apabila orang bukan Islam sendiri tegur berkaitan Islam. Aku tak rasa yang diorang semua ni tak tahu pasal ni. Diorang tahu. Tapi, aku tak tahu kenapa diorang sanggup tak lakukan apa yang diorang patut lakukan. Tapi, nasib baiklah diorang tak menghalang orang lain untuk melakukan kebaikan.

...Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...