Wednesday, July 25, 2012

Perkahwinan Termuda ( 16 Tahun & 14 Tahun )

...Assalamualaikum...

Memang hebatlah aku cakapkan. Aku pun tak terfikir nak berkahwin seawal umur macam tu walaupun dah teringin. 

Banyak perkara yang kita kena ukur kalau berkahwin pada umur seawal macam tu. Tapi, bagi Syafiq dan Yana dapat mengharungi cabaran tu. Parents diorang mesti sporting kan? Kalau tak, tak kan lah parent diorang ni setuju.



Kalau aku lah, baru je cakap nak kahwin mesti dah kena bebel berbakul-bakul. Ada je yang tak betul.

Ok lah, layan je lah video ni. Perkahwinan Syafiq ( 16 tahun ) dan Yana ( 14 Tahun ). Seeewwweeeettttt je aku tengok diorang ni.



Tahniah lah aku ucapkan pada mereka ni. Berani sahut cabaran dalam usia muda. Semoga pernikahan yang terbina kekal hingga ke syurga. Amin.

Tercabar aku ni. Dah 20++ pun masih mencari-cari. Tapi, adik-adik ni dah pun tamatkan zaman bujang. Jeles ni sentiasa ada dalam diri ni. Jodoh belum sampai. Tunggu je lah. 

Bak kata penceramah yang aku dengar pasal jodoh ni "Kita ni janganlah gopoh mencari jodoh", kenalah berhati-hati. Yang penting kita dah bersedia dari sudut mental dan fizikal. Almaklumlah, kahwin ni bukan nak guna untuk sementara waktu kan. Semestinya kita nak pasangan kita tu kekal sehingga ke Syurga. Barulah Sweet!

Kepada mereka yang masih bujang berdoalah supaya kita beroleh jodoh yang boleh dibawa sehingga ke Syurga. Amin.

...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...

10 comments:

  1. dan sampai sekarang aku masih terfikir fikir, macam mana boleh ye? kalau Islam membenarkan, maka macam mana diluluskan oleh kerajaan perkahwinan bawah umur ini? kalau tak memang aku nak kahwin je sekarang dengan 18 years old student

    ReplyDelete
  2. aq pun terfikir gak... kalau undang2 malaysia perkahwinan bg lelaki 18 dan perempuan 16... itu pun kalau aku tak silap lah... kalau ikut islam memang boleh pun wal hal Rasulullah dulu pun berkahwin dgn isterinya masa umur 9 tahun...

    ReplyDelete
  3. sooo sweeett. eloklah, dari mereka lakukan yang haram ikut nafsu, baik di halalkan cepat.

    ReplyDelete
  4. baru saya perasan muka lelaki dia tu macam aaron aziz sikit.hehe..semoga dorg bhagia.elok jugak kawen awl.elak maksiat :')

    ReplyDelete
  5. Entahla nk kate pe
    Sbb mmbe kate ni cm ncana kluarga
    Kawen mude ni ade pro n kontra nye
    Jgn sbb hanya nk mghlalkn y haram mka kite percepatkan
    Takit bile dah halal,, xsabar nk haramkan smula. Paham kan...

    ReplyDelete
  6. Alhamdullilah
    Perkahwinan sesuatu yang baik
    Perkahwinan lagi awal lagi baik
    Kerana perkahwinan sesuatu perkara yang boleh membuat Syaitan Resah
    Dan boleh menghindarkan ZINA :)

    ReplyDelete
  7. bagus kahwin awal2 :)


    http://oh-sembangsembang.blogspot.com/2012/07/patutkah-suami-teman-isteri-bersalin.html

    ReplyDelete
  8. waaah..bagusnye dah kawin muda2... (=

    btw, mengikut undang2 malaysia, seksyen 8 akta undang2 keluarga islam wilayah persekutuan, umur minima utk kahwin bagi lelaki ialah 18 tahun, perempuan pula 16 tahun. Tapi bagi perempuan yg bawah 16 tahun, boleh juga kawin dengan kebenaran hakim syarie secara bertulis. (=

    *kalo salah sila betulkan.

    ReplyDelete
  9. jodoh ada faizol..sabaq errkkk.. insyaAllah seseorang menanti u k

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...