Saturday, November 17, 2012

Inspirasi 'Cinta High Class'


...Assalammualaikum...

Di malam hari ini, aku nak berjiwang sekejap. Jiwang ke? Ni semua hasil penulisan mereka yang sungguh aku kagumi. Teringin nak mencontohi watak-watak dalam tu. hahak!

Bila sebut pasal novel cinta mesti ramai yang geli terutama lelaki. Tapi, tak pada aku. Kelainan yang aku ambil ialah aku memilih novel ini demi meraih cinta fitrah dan cinta kepada-Nya. Bukan nak menjiwangkan diri semata-mata. Novel Islami ! Itulah pilihan aku. Tak salahkan kita membaca novel macam ni. Boleh menjadikan sebagai sumber inspirasi.

Selama berbulan jugak aku mengambil masa untuk menghabiskan pembacaan novel Cinta High Class ni. Pada mulanya aku tertarik dengan novel ini apabila aku pergi ke MPH MIDVALLEY. Tertariknya sebab buku ni adalah salah satu buku top 10 selling in that week. Bertambah bestnya, buku itu adalah gabungan novelis terhebat iaitu Dr Farhan Hadi dan Fatimah Syarha. Husband & Wife tau. Bukan gabungan yang main-main.

Dua cerita dalam satu novel tapi ceritanya ada kaitan antara satu sama lain. Penulisan yang digarap dengan cara mereka tersendiri. Di dalam penceritaan terselit jugak ilmu-ilmu agama seperti hadith, ayat al-quran serta fekah yang berkaitan alam percintaan fitrah dan kepada-Nya menuju 'High Class'.

Ada yang menyatakan membaca novel cinta ni akan menyebabkan diri kita menjadi syok sendiri. Tapi tak pada aku. Kita akan cuba untuk meraih apa yang di tulis dalam novel itu. Bagi aku novel ini memberi sumber inspirasi yang tak pernah aku dapat dalam novel lain. Semuanya demi kehidupan yang akan datang. Bukan untuk menjiwangkan diri semata-mata. Tidak!

Semakin aku baca novel ni semakin menarik membuatkan aku menghabiskan masa yang lama untuk menghabiskan pembacaan novel ini. Apa taknya sampai 2 bulan baru dapat habiskan. Menjiwai sangat! 

Novel ini bukanlah hanya sekadar cerita kosong semata-mata, tapi novel ini banyak memberikan ilmu yang banyak. Tidak rugi membeli novel ini. Cerita yang diceritakan dalam novel ini umpama kisah benar yang berlaku terhadap penulis. Cuma mereka tak mengaku secara berterus terang. Aku dapat mengagak yang cerita ini serba sedikit adalah apa yang penulis novel tu sendiri alami. Tak percaya! Beli dan bacalah! Lepas tu menghayati setiap bait kata dalam novel tu.

Sesungguhnya novel tarbiah ini amat sesuai untuk dibaca semua golongan khususnya para muda mudi seperti aku ni. Sama ada yang sedang mencari jodoh, bakal berumah tangga mahupun yang sudah berumah tangga. Serta mereka dan anda yang tengah baca blog ini. 

Tak rugi beli dan baca tapi rugi jika tak beli dan tak baca. 

Akhir kata, salam maal hijrah. Hijrahkanlah diri anda dari yang buruk kepada yang lebih baik. Termasuklah diri ini jua.

...Sekian, Wassalam...

...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...

notaFO : dah lama blog ni tak de gambar. Biarkan. Apa yang disampaikan lebih penting dari meletakkan gambar yang mengarut. Paling bagus letak gambar originaliti hasil sendiri.

3 comments:

  1. Membaca novel menambah perbendaharaan kata di samping mencari jati diri yang kadang kala ada terselit di situ. Salam kenal.

    ReplyDelete
  2. setengah org kalau terlebih feeling mmg bleh ss tau.
    ada mmber dulu sorrang dok bernagan baik punya..haru ;D

    mornink ;D

    ReplyDelete
  3. tengok tajuk pon agak menarik. cinta high class. isi dalam pasti menarik juga

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...