Sunday, April 21, 2013

Tak Rugi Beradab



…Assalammualaikum…

Hari ini (20 April 2013 ) pagi-pagi lagi dah buat hidup aku huru hara. Apa ketidaknya, mula-mula bekalan elektrik tak  ada. Fahamlah, sebab hebahan dah keluar. Lepas tu aku nak mandi, dengan harapan bekalan air masih ada sebab aku bangun pukul 6 bekalan air paip masih ada lagi. Tup-tup aku nak mandi pukul 8 tu, bekalan air terus tak ada. Kesabaran AKu diuji lagi.

Jadi, dengan tekat dan semangat yang waja, aku turun ke aras satu dari aras enam untuk mandi. Sebab bekalan air kat aras 1 ada walaupun tak laju. Keluar je dari pintu bilik aku ni, Mak Cik Cleaner yang selalu bersihkan blok ni pun bising-bising sebab air taka da.

Dia bising lagi sebab orang mandi guna air pili bomba. Maka, berlingkarlah pili bomba itu menuju ke bilik air.Hati aku semakin panas, sepanas keadaan sekeliling sebab Mak Cik tu marah-marah aku. Katanya seperti ini “ Boleh tak kalau guna benda ni, gulong balik seperti biasa? Buat susah je lah?”dengan nada geram tapi masih mengawal kemarahan hati ni ni aku berkata,” Saya tak guna pun benda tu” Kemuadian dia berkata dalam keadaan marah dia berkata lagi, “Tapi tolonglah gulung balik. Jangan susahkan kerja saya” 

Inilah Pili Bomba yang Mak Cik tu bising-bisingkan. (Sempat lagi aku snap)

Aku malas nak layan. Aku buat muka bodoh je. Nak lawan lagi orang tua. Aku diamkan je lah. Kalau aku melawan kurang ajar pulak jadinya.

Aku taka da masalah nak tolong tapi cakaplah elok-elok. Ini tidak, nak marah-marah, nak tengking-tengking.. Bila dah macam tu memang beratlah tulang aku nak tolong. Kalau cakap elok-elok InsyaAllah aku boleh tolong.

Beradablah

Walaupun siapa diri kita, beradablah. Orang tua kena beradab dengan orang muda, orang muda perlu beradab dengan orang tua. Ketua kena beradap dengan kuli dan semestinya kuli kena beradab dengan ketua. 

Tak kisahlah dimana dan siapa diri kita beradab itu penting. Barulah orang akan respect pada kita. Kalau kita tidak mempunyai adab rasanya ada orang tak nak respect pada kita?
Penting ke adab ni? Memanglah penting. Adab seseorang ini mencerminkan keperibadian dia tersendiri. Kalau baik adabnya, maka baiklah dia. Begitulah sebaliknya.

Tak perlulah nak ego sangat pada orang lain. Manusia disisi Allah sama sahaja. Kita semua ni hambanya. Tak perlu nak berlagak, nak ego. Bukan dapat apa-apa pun malah dapat kebencian manusia ada lah. Maka, berbaik, beradablah pada semua orang. Tak rugi pun, malah dapat manfaat ada lah.
…Sekian,Wassalam…

NotaFO : Hebahan bekalan air dan elektrik taka da semua dibagitahu. So, tak adalah nak marah sangat. Cuma, bekalan air ni sahaja tak bagi kata putus bila dia aka nada balik. Hopely, semua yang berlaku ni bukan agenda politik. Jangan disebabkan politik, rakyat jadi mangsanya.

5 comments:

  1. mereka nak orang respek mereka tapi mereka sendiri tak respek org... payah... saya pun penah kena tapi situasi lain sikit la... mmg sakit hati

    ReplyDelete
  2. aku setuju bro. ramai sangat orang gitu. mintak tolong tapi takde adap. adoi..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...