Tuesday, September 3, 2013

Filem : KL Zombie (Review)

...Assalammualaikum...

Akhirnya berkesempatan aku nak tengok KL Zombie. Mula-mula aku ajak adik aku tapi dia tak nak. Maka, secara tak sengaja terancanglah agenda nak menonton KL Zombie bersama 2 geng housekeeping yang lain, Amirul dan Syafiq.

Destinasi tontonan KL Zombie di MBO Cenema di Heritage Mall, Kota Tinggi. Harga tiket RM12.



Aku memang minat dengan filem Melayu ni sebab katanya nak menyokong produk tempatan. Tapi, aku ni memilih jugak nak tengok wayang ni sebab aku dah banyak kali terasa tertipu sebab ada cerita yang tak best. Bagi aku ada beberapa faktor kenapa aku nak tengok sesuatu filem kat panggung wayang. Antaranya ialah penerbit, pelakon, dan genre filem tersebut.

Semua dah tahu yang filem ni adalah adaptasi dari novel Zombijaya keluaran Buku Fixi. Aku memang minat Buku Fixi ni tapi aku belum berkesempatan untuk membaca buku ni. Dari segi penerbit, aku tak pertikaikan sebab Grand Brilliance antara penerbit yang mengeluarkan filem-filem yang best.




Genre filem Aksi, Komedi dan Thriller ni sangat menarik. Dan ketiga-tiga trailer ni ada dan memang menjadi dalam filem ni. Aksi yang menarik, komedi yang simple tapi tak over, thriller yang bagi aku agak menarik. Mungkin dia boleh bagi aksi dan thriller yang lebih hebat sebab dia nampak sedikit kurang dalam cerita ni.

Barisan pelakon yang dipilih dalam filem ni jugak sangat sesuai. Pembawakan watak yang berkesan. Paling aku suka adalah watak Faezah Elai dan seorang lagi budak yang berlakon dalam Alamak Toyol. Tak tahu pulak apa nama dia. Dalam cerita ni Zizan nampak best walaupun aku tak seberapa minat dia sebab kadang-kadang dia sedikit over bila berlakon. 

Dari segi jalan cerita, menarik bermula dari awal cerita lagi sebab tak payah nak tunggu lelama untuk berjumpa Zombi. Plot yang tersusun dan mudah difahami. Cuma, ending cerita ni agak kurang sedikit. Memang happy ending tapi ending yang tak menarik bagi aku. Cara huraian untuk mengubat Zombi pun nampak simple dan kurang menarik. Kalau diselitkan dengan Fakta sains atau penyelidikan mesti Filem ni boleh jadi taraf Hollywood.

Dari segi kostum dan solekan memang nampak real. Aku suka. Tak tahulah orang lain macam mana. Tapi, kalau betul-betul Zombi ni wujud dalam dunia realiti sekarang ni, aku pun boleh jadi takut jugak. Cuma, dalam cerita ni ada terdapat beberapa kesilapan. Terutama sekali sewaktu Nipis berlawan dengan Zombi. Kesalahannya apabila baju Nipis tak kena darah langsung sedangkan dia membunuh Zombi tu memancut-mancut darahnya. Baju dia sentiasa cantik tanpa sebarang kotoran. Sangat tak logik padahal dia beria-ia lawan Zombi tu.

Kalau dari segi Hollywood filem ni masih banyak kelemahan dari segi penceritaan dan jugak scene. Tapi dari segi filem Melayu filem ni boleh dikatakan menarik.

Bagi sesiapa yang belum tengok, lebih baik tengok lah. Tak rugi pun tengok Filem ni. Masih ada peluang nak ke wayang tengok cerita ni sebab belum sampai seminggu pun tayangan filem ni. Selamat menonton!

notaFO : pemilihan pelakon Lagenda Budak Hostel tak sesuai langsung. Itu dah menampakkan kelemahan Filem tu.

2 comments:

  1. terasa nak tengok tapi entahla..takut jadi macam filem pecah...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah filem ni boleh dilayan... Geng yang pergi bersama pun kata cerita ni best. Lawak tu memang boleh digelakkan sampai puas hati...

      Delete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...