Friday, June 8, 2012

Journey To Kuala Pilah

8 Jun 2012. Aku bersama Alif ( satu-satunya coursemate lelaki aku ) dan Azrul ( UPM student ) pergi ke Kuala Pilah. Perjalanan kami bermula dari Kolej Keris Mas, UKM pada pukul 9.30 pagi. Kami menyewa kereta Kancil berharga RM30. Murahkan? 24 jam punya sewaan. Memang berbaloi-baloi. Journey melalui highway Plus menuju ke Tol Senawang. Kami mengambil masa hampir 1jam setengah untuk sampai ke destinasi pertama.

1. Negeri Sembilan Matriculation College ( KMNS )

Apokobondoni? Orang selalu kata "Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain". Nampak tak apa motifnya disitu? Kat sini bukan setakat tempat jatuh ke tempat main bagai. Tapi inilah tempat pertama aku berpisah dari bawah ketiak mak bapak aku sejak tahun 2009. Aku mula berdikari bermula di sini.

Dua tahun aku kat sini. Jatuh bangun lulus gagal. Semua pernah rasa. Kena marah, kena puji pun aku rasa juga. Memarahi dan di benci pun ada jugak. Bak kata memang tempat ni nostalgia lah untuk aku.

KMNS ni tak banyak perubahan semenjak aku keluar pada 20 April 2011. Baru setahun je aku keluar. Nak berubah mana plak kan. Cuma ada dua tiga orang lecture dah naik pangkat. Bangga sekejap. Masih tetap sama. Bangunan yang dikatakan umpama kilang ni lah yang sentiasa aku ingati.

Sebelum aku sampai kat tempat ni, aku terfikir 'adakah cikgu-cikgu kat sini masih mengingati aku?' Kalau difikirkan semula memang agak mustahil cikgu-cikgu nak mengingat pelajarnya kan? Tapi ternyata apa yang aku fikirkan salah! Cikgu masih mengingati aku! Aku dah cukup bahagia. Ada cikgu ingat muka tapi tak ingat nama. Agak kecewa :-( tapi tak kisah sebab mereka masih mengenali aku melalui raut wajahku.

Dari pukul 11 pagi sampai 5.30 petang kitorang duk melepak kat KMNS. Berborak dan bergosip bersama pensyarah. Aku tak nak orang kata aku ni jadi macam 'kacang lupakan kulit', 'habis madu sepah dibuang'. Apa lagi peribahasa boleh letak?

Dulu punyalah takut dengan cikgu yang garang-garang ni. Tapi sekarang ni boleh berborak sambil bertepuk tampar! Dah jadi macam kawan. Tapi, agak lah kan kalau nak bertepuk tampar dengan cikgu. Kang ada pulak penampar or penumbuk dia naik ke muka aku ni. Haha. Hilang terus raut wajah aku ni.

2. Bandar Diraja Seri Menanti

Orang kata kalau dah singgah kat Kuala Pilah ni memang rugi kalau tak ke tempat ni. Kenapa yek? Sebabnya kat sinilah ada Istana Seri Menanti. Kira tempat bersejarahlah. Yang menariknya pasal istana ni, pembinaan asal dia tidak menggunakan sebatang paku pun. Itu yang menyebabkan aku terasa teruja nak ke sana. Suasana yang tenang dan agak klasik sungguh mengujakan aku.



Pintu Gerbang menuju ke Bandar Diraja Sri Menanti. Cute kan?


Apa yang aku buat kat sana. Hanya snap gambar banyak-banyak buat simpanan dan tatapan untuk cucu-cucu aku kelak. Tak sangka aku kat Bandar Diraja ni ada Resort Sri Menanti. So, anda semua boleh lah nak bercuti dengan suasana umpama diraja. Ada jugak Istana baru. Nampak termatlah indah dan besar tapi sayang tak boleh masuk. Kalau nak masuk pun kena pakai ikut syarat. Biasalah kat istana kenalah berprotokol. Kepada sesiapa yang tak suka berprotokol, tak payahlah nak nyebok-nyobok nak masuk istana. Cukuplah sekadar masuk Istana Lama ( Sekarang ni dah jadi muzium ).

Nasib baik jugak lah sempat kitorang datang. Apa taknya. Kat luar gate dah terpampang yang waktu melawat dari jam 9 sampai 6 petang. Kitorang plak masuk lagi 5 minit pukul 6. Memang kelas! 

Kalau tak, tak berbaloi. Ni lah tempat bersejarah yang wajib orang lawat di Kuala Pilah ni. Kalau tak macam tak lengkap journey ke Kuala Pilah.



Istana Sri Menanti yang lama telah dijadikan Muzium Sri Menanti. Kat sini ada penerangannya. Kalau nak baca silalah jojolkan bijik mata anda.


Yang Dipertuan Besar punya Julang. Kuning kau. Nasib baik benda ni berpagar. Kalau tak dah aku duduk atas tu. Itupun geng-geng aku dah sibuk nak panjat. Ingat ini tempat bapak awak yang punya???

Atas : Peti besi. Tempat simpan barang-barang kemas agaknya. Lepas tu duit-duit. Dalam tu dah kosong agaknya. Kalau tak, tak kan sesesang dia letak peti besi kat luar muzium. Lagi pun besi tu berat dan besar. Tak sanggup orang nak pikul peti besi tu.

Bawah : Mesin Fotokopi. Tak sangka mesin fotokopi ni dah pernah digunakan di istana. Aku ingat mesin fotokopi ni baru zaman baru ni je. Dari dulu lagi orang dah guna. Tapi, I don't no how it's work.



Pandangan sisi Muzium Istana Sri Menanti. Nampak tak kejakonan mereka. Teruja sangat. Masa aku cadangkan nak pergi sini semua lah kata 'aku tak minat sejarah'. Sekali dapat masuk, dia plak yang lebih-lebih dari aku.


Panjang, besar dan tinggi istana lama ni. Sebatang paku pun tak nampak. Ye ke? Tak aku belek plak struktur Istana ni. 


Pandangan hadapan. Besar sungguh. Teringin aku nak buat rumah macam ni. Walaupun papan tapi dia betul-betul nampak menarik.


Tak sangka aku siap ada resort kat sini. Tak sempat nak survey. Amik gambar pintu masuk je. Tak tahu apa yang ada kat dalam tu.

3. Lain-lain Tempat

Ada banyak sebenarnya tempat yang menarik kat Kuala Pilah ni. Yang setakat aku tahu ada Air Terjun Ulu bendul. Sesuai rekreasi seisi keluarga dan bersama rakan taulan. Tak susah nak cari sebab tempat dia adalah laluan antara Seremban ke Kuala Pilah.

Semasa aku melalui tempat tu, tempat tu sekarang dalam proses penambahbaikan. Kiranya akan datang akan lebih menarik lah. Banyak kemudahan.

Berdekatan dengan Air terjun tu ada jugak Taman Ular. So, para peminat ular yang tegar boleh lah ke sana. Menjenguk ular-ular. Aku tak sempat nak buat lawatan kat Taman Ular ni sebabnya tak cukup masa. Dah terlalu petang. Takut para ular sudah tidur. Mungkin lain kali lah dapat pergi masuk.

Gunung Angsi. Memang tinggi. Tak pernah daki. Boleh buat expidisi. Sesiapa yang minat sangat masuk hutan atau mencabar diri boleh sangat naik gunung angsi ni. Memang gagah korang kalau dapat naik ke puncak. Menuju puncak......

4. Menarik di Kuala Pilah

Apa yang aku nak bagi tahu ini adalah pandangan di mata kasar aku ini. Tiada kaitan antara mana-mana artikel atau mana-mana penyelidikan.

  • Kuala Pilah adalah tempat paling panas di Malaysia. Kuala Pilah menerima taburan hujan paling sedikit dalam setahun.
  • Loghat Negeri Sembilan amatlah pekat sekali di Kuala Pilah. Tempat lain mungkin dah kurang kot. Boleh buek den tergolak berguling-guling bilo donga pakcik makcik cakap nogori.
  • Kebanyakkan rumah di Kuala Pilah ni beratapkan bercirikan minang kabau. Goram den bilo tengok rumah yang lawa-lawa ni.
  • Biri-biri di Kuala Pilah berwarna hitam! Yang bebas bergerak di tepi jalan raya. Pelik kan? Tapi itulah realiti.
  • Di Kuala Pilah termatlah banyak aktiviti pertanian. Saujana mata memandang kehijauan di Kuala Pilah. Sawah padi, pokok pisang, buah naga, kelapa sawit pokok getah semuanya ada. Kalau nak photoshoot ke shooting ke memang best lah tempat ni.

Perjalanan anda dari Seremban ke Kuala Pilah adalah pemandangan Bukit Putus yang terkenal dengan 'kerasnya'. Tapi, siang akan menyejikan 'saujana mata memandang'.


Selalu biri-biri putih. Tak pun hitam. Tapi kat pilah ni macam biri-biri ni kena celop dengan lumpur. Coklat dan kekuningan gitu. Nak peluk pun seram!



Sungguhlah seronok berjalan satu hari. Pukul 12 malam aku baru masuk dalam bilik. Orang study week ber'study'. Tapi aku ber'holiday'. Tak pe nak release tension yang terbuku di kepala otak ni.

24 comments:

  1. Apokono wey jang. gamba den cuma sekeping. Toleh belakang puek tu. Ponat den posing macam artis. haha

    ReplyDelete
  2. untung ade gambarnya... tak payah letak bnyk2... tak perlu...

    ReplyDelete
  3. tompek jatuh laei tekonang, inikan pulak tompek bamain... =)

    bilo kau dtg pilah ni?
    xajak pun..hahaha

    ReplyDelete
  4. hari khamis... hahaha... den tolupo pasal ekau...

    ReplyDelete
  5. apa salahnya release tension dengan ber'holiday' kan? :P

    ReplyDelete
  6. nak g pilah gak lah nanti ..hehehe

    ReplyDelete
  7. penah blaja kat sana dulu.sis matrik kat kolej negeri dulu.rindu lak nak pi sana balik

    ReplyDelete
  8. hidup bokalung adat
    biarlah mati anak jangan mati adat...

    sey oghang pilah yo nie..
    totibo yo togingat bukit putuih..\tp dah xdo lalu laie.. hahaha

    ReplyDelete
  9. cantik pintu gerbang tu..sesuai utk bergambar..tmpt yg de pagar tu tringin nak masuk..
    follower ke 308

    ReplyDelete
  10. wah bila tengok biri2 teringat kg huuhu

    ReplyDelete
  11. salah satu tempat yang unik di dalam malaysia ni kan?hehe

    ReplyDelete
  12. bestnya jalan2.....sempat p n.s rumah kawan aje...tak p jenjalan pon...=(

    ReplyDelete
  13. aha.. memang da puas sangat jalan kat pilah tu ha.

    ReplyDelete
  14. dkna tak pernah sampai pilah tapi pernah lalu jer..hehehee

    ReplyDelete
  15. jang owhhhh jang...balek juo ekau jangggg.... (cheeewah)

    last CiM g kuala pilah 3 tahun lps kot, kenduri kawen. Masa on d way ke rumah pengantin, tengok byk kobau bekubang, tetiba smpi kat umah pengantin diorg saji kobau pelbagai menu, tak selero den nak menyantap nyo.... :)

    ReplyDelete
  16. haha ! kesian alif mengadu gambar dia takda... haha >_<

    ayu pun rasa mcam nak melawat kuala pilah nantti faizul ~

    ReplyDelete
  17. xhabis round lagi nogori...huhu

    ReplyDelete
  18. tak pernah sampai Kuala Pilah, menarik ni. :)

    ReplyDelete
  19. salam

    seram je istana hitam tu ;)

    ReplyDelete
  20. hahaha susa2 je nk p pelok

    xpayahla peluk biri2 tu

    ReplyDelete
  21. alamak..dah lama x gi Kole Pilah

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...