Thursday, April 18, 2013

Lihatlah Yang Berjaya, Bukan Yang Gagal


...Assalammualaikum...

Dalam hidup kita sebagai manusia, kita mestilah nak terbaik. Bohong lah jika manusia tersebut pilih nak hidup susah dan sengsara. Semakin lama kita hidup semakin banyak cabaran yang harus kita tempuh. Setiap cabaran yang kita tempuhi tu akan mematangkan pemikiran kita dan memberi 1001 kenangan dalam hidup kita.

Ini berlaku pada sepupu aku. Sepupu aku baru sahaja lepas dapat keputusan SPM. Tetapi, keputusanya tidak memuaskan hatinya sebab tidak mencapai apa yang di targetkan. Tetapi, keputusan SPM dia lebih bagus daripada aku. 

Apa yang merisukan dia ialah dia tidak tahu kemana dia akn sambung belajar selepas SPM nanti. Aku cadangkan ke Matrik tetapi dia takut. Katanya takut gagal sebab ada jirannya kena tendang dari matrik sebab keputusan peperiksaan teruk.

Memandangkan aku ni adalah produk matrik, maka aku berceritalah mengenai matrik dari A sampai Z. Aku pun berkatalah dalam setiap matrik ada 300++ dapat 4 flat dan hanya 20++ yang kena tendang keluar. Kenapa nak lihat yang gagal? Kenapa tak lihat orang yang mendapat kejayaan? Kenapa? Kenapa? Sila jawab!

Jangan Takut Untuk Mencuba Perkara Yang Baru
Setiap langkah kita menuju kehadapan mesti ada cabaran. Semakin lama hidup semakin berliku perjalanan kita. Begitu juga dari segi menuntut ilmu. Semakin tinggi semakin sukar pemahaman ilmu yang kita tuntut. Apa bidang pun mesti ada cabarannya tersendiri. Tak ada yang mudah seperti ABC. Sedangkan budak baru belajar mengenal ABC dan 123 pun menyatakan yang ianya susah.

Apa yang penting ialah kita jangan takut untuk menempuh cabaran yang baru. Kena berani. Tak kan lah kita nak duduk di takuk yang lama. Tak kan kita nak perkara yang mudah sahaja. Hakikatnya setiap langkah yang kita pilih itu ada cabaran dan dugaan tersendiri. Walaupun kita anggap itu mudah sebelum ini.

Lihatlah Yang Berjaya, Bukan Yang Gagal
Dalam kita nak menempuh langkah yang baru, kita mesti selidik tentang siapa yang berjaya dan gagal dalam bidang tersebut. Hasil apa yang kita selidik tu mesti ada yang berjaya dan ada yang gagal. Makanya lihatlah yang berjaya. Selidik apa yang menyebabkan mereka yang berjaya dan contohilah mereka.

Yang gagal atau tidak berjaya dalam bidang tersebut pun kita lihat untuk menjadi teladan buat kita agar kita tidak meniru penyebab yang membuat individu tersebut gagal. Jangan kita contohi sikap mereka yang gagal suapaya kita tidak gagal dalam bidang tersebut.

Rajin Berusaha, Berdoa, Berserah
Seperti biasa, apa-apa yang kita lakukan mestilah kena rajin berusaha. Kerana rajin adalah kunci setiap kejayaan. Orang yang rajin berusaha semestinya akan mendapat kejayaan. Orang yang malas berusaha belum tentu dia mendapat kejayaan. Pergilah mana-mana pun, kalau rajin, dah tentu kita akan berjaya.

Setelah berusaha, kenalah berdoa dan berserah. Jika dengan Izin-Nya InsyaAllah apa yang kita usahakan akan mendapat hasilnya. Apapun hasilnya mesti ada hikmahnya.

...Sekian, Wassalam...

notaFO : Dah lama tak update blog. Semuanya sebab kekangan masa. Idea ada tapi masa yang tak mengizinkan untuk aku menulis. 

2 comments:

  1. tak kira la sebijak mana seseorang itu, kalau malas.. semuanya hancur

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...