Thursday, August 29, 2013

Cerita Kerja : Ibadah di Waktu Kerja

...Assalammualaikum...

Lama jugak aku menghadap laptop ni untuk fikir semula cerita apa yang aku nak tulis sepanjang aku bekerja sebagai housekeeping ni. Setelah aku fikir-fikir, akhirnya aku mendapat idea untuk menulis tentang Ibadah di Waktu Kerja.

Bulan Ramadhan datang selepas selepas 5 hari aku bekerja di sini. Aku ingat kerja di bulan Ramadhan ni tak lah banyak sangat kerja tapi melampau-lampau banyaknya. Kerja paling hebat ialah mengangkut tilam dan divan ke hulu ke hilir. Dari bawah bukit ke atas bukit. Jangan terkejut sebab resort tempat aku kerja ni berbukit-bukit. So, chaletnya terletak di lereng-lereng bukit bukan di tanah yang rata.

Aku selalu berpesan pada diri aku yang setiap pekerjaan yang baik dilakukan adalah ibadah. Kalau dah namanya ibadah, dah tentunya dapat pahala. Tak payah nak merungut. Tapi, ada jugak segelintir staff di tempat kerja aku ni selalu merungut dan bila aku nasihat yang kerja ini ibadah, dia marah aku balik sebab bagi dia kerja macam ni bukan ibadah tapi malapetaka. Astaghfirullah. Aku hanya mampu terdiam. Malas nak bergaduh pasal hal ini. Biar dia fikir sendiri sebab aku dah bagi nasihat.

Pekerja di resort aku bekerja ni bukan setakat orang Melayu Islam semata-mata tapi ada juga kaum India Malaysia, orang Nepal, Indonesia dan juga Bangladesh. Maka berbilang kaum dan berbilang agama lah katakan.

Pernah satu Jumaat di bulan Ramadhan. Pukul 12.30 tgh aku mendapat pelepasan untuk ke Masjid untuk menunaikan Solat Jumaat. Sebelum aku keluar aku terserempak dengan sekumpulan pekerja resort berborak. 

Seorang India bertanya pada aku "Nak pergi mana?". 

Aku menjawab "Pergi ke Masjid, Nak Solat Jumaat".

Selepas itu, Orang India tersebut berkata pada orang Malayu Islam yang lain, "Eh, kau tak pergi Sembahyang Jumaat ke?"

Orang Melayu tu pun menjawab, "Aku baru masuk kerja, tak kan dah nak keluar".

Orang India tu menjawab balik, "Kerja tu kerja, kalau sembahyang kena buat, Itu wajib".

Sentap! Itu je yang dapat aku katakan. Orang bukan Islam tu pun tahu yang sembahyang itu wajib. Walau dalam apa-apa hal pun hal berkaitan agama mesti diutamakan.

Di waktu lain, orang India yang sama ni suka bermain nombor ekor. Bermacam-macam nombor ekor dia beli. Tiap-tiap hari dia akan spent duit untuk nombor ekor sebanyak RM170++. Memang banyak duit dia guna untuk beli nombor. 

Tapi, aku respect dengan pemikiran dia. Kata dia, duit hasil nombor ekor yang menang tu haram. Selalunya duit hasil kemenangan nombor ekor ni cepat habis. Sebabnya kata dia duit ni haram dan tak berkat. Jadi, malulah aku sebagai orang Islam apabila orang seagama kita tak sedar pasal ni. Bila dia kata macam tu, baru aku sedar sebenarnya semua agama menyuruh penganutnya melakukan kebaikan. Hanya kita je perlu pilih untuk kebaikan ataupun kejahatan.

Ada banyak lagi yang aku nak cerita sepanjang aku menjadi Housekeeping. Aku akan cerita pada entry-entry akan datang. Kiranya entry aku ni ada sekuelnya. Macam kelakar je ada sekuel dalam blog.

...Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...