Friday, September 30, 2011

Seni Silat Cekak Malaysia

Silat??? Apa itu silat??? Silat ialah salah satu seni mempertahankan diri yang digunakan oleh masyarakat melayu sejak zaman dahulu lagi... Eh!!! Kenapa tiba-tiba je nak tulis pasal silat ni??? Nak thu sebab apa??? Bacalah sampai habis...







Pada 28 September 2011 bersamaan dgn hari rabu, aku bersama beberapa org kwn telah ke MAJLIS PENERANGAN DAN DEMOSTRASI PERSATUAN SILAT CEKAK MALAYSIA UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA di dewan kuliah 3F-301 di FAKULTI SAINS SOSIAL & KEMANUSIAAN...




Dalam majlis tersebut kami telah diterangkan degan kaedah silat cekak ini. Selain itu, kami juga telah ditunjukkan dgn demontrasi silat cekak ini. Memang menyakitkan bagi yang mengancam pengamal ilmu silat ini... Bagi aku, ilmu silat ni penting sebab ia adalah satu seni mempertahankan diri bagi bangsa melayu... Aku sebagai bangsa melayu amat teruja degan seni silat cekak ini... belajar dan pergerakkannya adalah simple tp ketangkasannya dan teknik yang betul harus kite pelajari.






Ada juga suara sumbang yang mengutuk sendiri silat ini... Hamba ALLAH yang megutuk ini adalah bangsa melayu sendiri. Apa yang dia katakan ialah ''silat ni pergerakan lembut & nampak tak ganas. pergerakan perlahan... Kalau Taekwando ni nampak lasak, baru best''... Setelah aku tengok demostrasi malam itu, mmg agak terkesan utk prtahankan diri... tak susah pn... x banyak tahap yg perlu ujian...


Semasa penerangan malam tu, ada menyatakan mempelajari silat ini kita hanya menanti serangan 99%... 1% lagi kita menyerang... apa yang dikata kan mmg benar... Jadi, tak rugi bagi kita utk pelajari silat ini utk kepentingan diri kita sendiri malah kita juga boleh bantu orang lain... Disini ada beberapa video yang dpt dikongsikan... video ni diperoleh ketika demonstrasi malam itu...


video


                                           video

Kalau anda semua lihat dalam video td ada pergerakan asas dalam solat... sebab itu silat ini khas utk orang melayu... siapa lagi yang akan kekalkan kebudayaan melayu kalau bukan kita orang melayu sendiri...

Jadi, da nmpak kn knp aku tulis pasal silat kali ini...
Nk cakap segan tp, aku thu anda semua paham...

Harap maaf, jika entry kali ini ada kekurangan...



1 comment:

  1. I ѵisiteԁ sevегal websites except the audio
    quality for auԁіo songs current at this website is actuаlly ωonderful.



    Feel frеe tо surf to my web ѕite chatroulette series

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...