Monday, June 4, 2012

Presentation

Hidup belajar kat Universiti ni memang tak pernah lekang dengan presentation. Dalam tempoh 2 minggu yang lepas aku telah menghadapi 4 presentation. Memang menggerunkan. Kalau tak cukup persiapan memang susah nak menghadapi presentation tu. Jadi, aku nak cerita serba sedikit tentang pengalaman aku sebelum, semasa dan selepas presentation.

1. Talk Show : Rumah Tangga Taman Ibadah

Presentation ni paling aku nervous sekali. Semasa aku presentation tu jantung ni berdegunp macam nak terkeluar. Dupdapdupdap. Nak tahu sebab apa? Ok. Dalam talk show tu aku di beri peranan sebagai seorang suami yang sudah 10 tahun berkahwin dan mempunyai 4 orang anak. Kiranya aku kena cerita macam mana aku boleh membentuk sebuah keluarga yang bahagia dan mempunyai ilmu agama yang tinggi. Pada masa yang sama aku ni adalah seorang doktor yang sangat berjaya.

Wah!!! Begitu perfect dan beratnya peranan aku masa tu. Aku kena cerita pengalaman aku tu. Macam mana aku nak cerita sedangkan sepatah haram aku tak pernah mengalaminya. Aku cakap sikit-sikit lepas tu ada orang yang sambung apa yang aku nak cuba sampaikan. Pada presentation aku tu aku sendiri boleh bagi 5/10 markah.

2. Business Presentation

Aku sebagai CEO. Aku kena present pasal company aku ni. Kira macam jualan dalam tempoh tertentu. Ada untung ke tak. Presentation ni tak pulak dupdapdupdap jantung aku. Rileks je. Komen dan soalan dari penilai pun tak ada. Kira ok lah tu.

3. Kajian Kahwin Muda

Satu semester aku dan 9 lagi kawan aku buat kajian pasal Kahwin Muda. Projek Pembangunan Diri II. Dalam projek ni jugak aku berperanan sebagai Ketua Projek. Susah jugak nak handle semuanya ni. Kena banyak komitmen yang kena tanggung.

Presentation ni di buat kat dalam bilik prof je. Presentation ni simple dan samtai tapi aku tetap dupdapdupdap. Takut komen yang tak patut pulak yang kami semua dapat.

Selesai presentation Prof pun kata "Kajian ni bagus. Untuk pertama kali bagus kajian kamu semua. Saya terima.". Wah! Bangga nya jangan nak cakap lah. Lebar sampai ke telinga punya senyum. Puas hati jugak dengan kajian yang kami semua lakukan.

4. Talk Show : Student who work and do not work while Studying

Satu-satunya presentation dalam bahasa inggeris. Agak lemah aku ni berbahasa Inggeris. Dalam presentation ni aku di bagi watak sebagai pengacara. Tapi, aku gagap. Dupdap lebih sangat.

Tapi, nasib baik ahli panel yang lain membantu. Kawan aku jawab spontan je. Memang cemerlang lah. Aku ni asyik tengok teks. Sikit agaknya markah aku. Madam pun suka presentation ni. Dia cakap "Good! Very imformative presentation" Lega rasanya.

Alhamdulillah segala presentation dan pembelajaran aku sepanjang semester 2 tahun 1 di UKM di sampai penghujung. Sekarang ni minggu study week. 15 Jun paper aku bermula. Persiapan sedang giat dilakukan. Semoga result yang keluar nanti lebih bagus dari semester lepas.

Link Terbaik!!!

2 comments:

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...