Friday, June 1, 2012

Hari Keusahawanan dan Inovasi UKM

Dari 28 hingga 30 Mei 2012, julung-julung kalinya UKM telah menganjurkan Karnival Keusahawanan dan Inovasi. Karnival ini adalah penganjuran kali pertama setelah 42 tahun penubuahan UKM sejak 26 Mei 1970.

Karnival ini diadakan sempena tahun pertama juga kursus wajib universiti iaitu Asas Keusahawanan dan Inovasi yang di ambil oleh pelajar tahun satu di UKM. Kursus ini juga dikenali sebagai CESMED. Kursus ini mendapat kerjasama dengan institut STEVEN. Tak tahu lah mana datang nya Steven ni. Luar negara punya program lah ni.


Banner karnival Cesmed ni. Macam-macam pertandinagan ada. Aku je yang tak nak join.

Kalau sebut pasal hari keusahawanan ni dah semestinya ada jual dan beli. Memang seronok. Lain dari yang lain. Apa yang lainnya. Yang lainnya adalah pelajar yang menjual dan pelajar jugak yang membeli.

Penganjuran karnival ini telah melibatkan seramai lebih kurang 3000 lebih orang pelajar yang dibahagikan kepada 72 Set ( Set = Kelas ). Pelajar UKM dari kampus Cheras dan Kuala Lumpur pun turut datang memeriahkan karnival ini.

Menariknya lagi pelajar telah diberi sebanyak RM10 kupon untuk membeli dan belah selain T-shirt karnival secara percuma. Memang kaya penganjur kita ni.

Aku mewakili set 20. Aku dan geng set aku membuka gerai. Gerai kecil je. Just for fun. Aku pun seronok berjual dan membeli. Lepas membeli, kita blah! Gerai aku jual Nasi Komok, Murtabak Maggi, Buah-buahan dan Kek Coklat. Tak banyak yang kami dapat jual. Tapi keuntungan yang kami dapat agak mengejutkan. Adalah lebih kurang RM700+++ selama 3 hari berjual.


Banner gerai kami. Set 20. Tak banyak yang dijual. Setakat suka-suka.


Suasana gerai kami. Barang tak penuh tapi hasil jualan membanggakan.

Bermacam aktiviti dan pertandingan diadakan dalam karnival ini. Hadiah cukuplah lumayan. Hadiah semua berupa wang tunai. Mahu tak ramai orang nak masuk. Cabutan bertuah. Ada jugak. Hadiah utama Galaxy Tabs. Memang bertuah. Orang yang bertuah menang adalah yang memegang no 5585. Aku? Dapat jugak cabutan bertuah. Aku dapat dua hari berturut-turut. Bertuah kan. Apa aku dapat? Aku dapat hanya Chikedes je. Boleh memcekik tapi jangan sampai tercekik! Haha.

Hari ketiga. Kemuncak segala aktiviti. Part yang ni yang aku nak cerita sikit.

Hari ke-3 ni semua pelajar yang ambil kursus CESMED ni ada pertandingan Mogul Simulation. Main game business namanya. Main secara team. Dan ada sebanyak 613 team. Sungguh ramai dan banyaknya. 17 team yang terbaik dapat hadiah bluetooth yang berharga RM400++ seorang. Group aku? Dah semestinya kalah!


Di dalam Dectar. Melalui pandangan di Merak Kayangan ( Tingkat Atas ). Semasa ni bersama usahawan berjaya. Siapa entah nama dia. Tak ingat pulak.


Saat permainan ini dimulakan ada masalah besar yang timbul. Kami semua tak dapat internet connection. Sebabnya terlalu ramai yang nak guna. So, internet jadi limited access. Jadi bertebaran lah para pelajar mencari internet connection sehingga ke jalan raya. Team aku tak susah sebab aku ada bawak broadband. Thanks Celcom Broadband! Siap awal pun tetap tak menang. Tak ada rezeki. Rata-rata mereka yang menang tu semua dari Fakulti Ekonomi dan Pengurusan.

Semasa Game Business. Masih mencari connection internet. 

Sebagai pelajar sains, aku hanya mampu tersenyum. Ye lah sebab kalah!

Sesungguhpun karnival ini telah tamat. Banyak komen-komen sama ada baik dan buruk telah diterima. Penganjuran kali pertama memang banyak masalah. Harap tahun depan penganjuran dapat berjalan dengan lancar. Setinggi tahniah aku nak ucapkan kepada mereka yang terlibat.

notaFO : minggu depan dah study week. Aku banyak lagi yang belum study. Ada 6 paper aku kena ambil.


Share Your Love With Julie's... Tak Rugi!!!


Birthday Giveaway


Festival Sabah & Sarawak!!! Gerenti Best!!!

3 comments:

  1. kalau backup plan ko adalah broadband, backup team aku adalah lepak bilik aku. baring2 sambil buka mogul & pasang informer kat dectar.

    ReplyDelete
  2. abang tak sempat terlibat dalam dectar. tapi sempat jalan-jalan sekitar jualan.
    http://arrabe.blogspot.com/2012/05/usahawan-inovasi.html

    ReplyDelete
  3. ermmm... kurang promosi laaa.. aku tak tahu pun huahuahuh.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...