Friday, January 25, 2013

Opkim Permaj 2013 - Felda Sg.Mas #Bahagian 1

....Assalammualaikum...

Cuti aku di UKM telah pun bermula. Bila bercuti ni aku tak terus untuk balik ke rumah. Aku nak cari apa-apa program ataupun aktiviti untuk aku isi di waktu cuti aku. Bila aku balik rumah awal pun, aku terasa bosan sebab kat rumah aku seorang diri juga.

Jadi, aku menyertailah program Opkim ni. Opkim - Operasi Khidmat Masyarakat. Ini adalah kali ke-2 aku menyertai Opkim di bawah Permaj. Tahun lepas di Benut, Pontian. Tahun ni di Kota Tinggi. Di kampung halaman aku sendiri.

Program selama 5 hari 4 malam memberi 1001 kenangan yang aku tak dapat cari di dalam kampus. Program berlangsung dari 19 Januari dan berakhir pada 23 Januari 2013.

*****

Perjalanan bermula pada jam 11 malam 18 Januari 2013 dengan 4 buah bas. Dari awal perjalanan sehingga tiba di Felda Sungai Mas di iringi dengan hujan yang lebat. Dalam bas, tersangatlah sejuk. Lena buat taik mata. 

Aku dengan kawan-kawan perjuangan yang lain tiba di felda tu pada pukul 10 pagi. Fuh! Lama jugak perjalanan ni sampai 11 jam. Padahal perjalanan dari Bangi sampai ke Kota Tinggi tu ambil masa dalam 5 jam je. Apa ke tidaknya berhenti di 3 perhentian sampai 1 jam lebih setiap perhentian.

Bila sampai ke Dewan Felda Sg.Mas tu hujan betul-betul mencurah-curah ke tanah bumi. 

Sesampai je di sana, upacara perasmian pun bermula. 


Keadaan pentas di dalam dewan. Sangat besar dewan ni. Agaknya boleh muat dalam 400++ orang. Kami semua di sambut dengan paluan kompang. Sungguh klasik. Suka-suka-suka.


Upacara ni ada ucapan bermacam-macam orang. Naik lenguh telinga ni mendengar. Lepas tu acara yang di nanti-nantikan ialah majlis penyerahan anak angkat.

Dengan itu, aku bersama 4 orang kawan-kawan berkongsi keluarga angkat yang sama. 

Dengan itu bermula lah program kami. Kisah bermula dari malam kejadian. Di malam kejadian kami semua berjemaah di Masjid Felda Sg.Mas. Berjemaah Solat Maghrib, Solat Hajat, Tahlil, Bacaan Yassin dan Solat Isyak.

Selepas tu, ada jamuan ringan. Kuih muih yang sungguh sedap. Habis program di Masjid terus balik rumah keluarga angkat. 

Di rumah keluarga angkat, kami 4 orang anak angkatnya beramah mesra. Kiranya ice breaking lah. Dah penat-penat berborak. TIDUR sampai esok pagi.

*****

Kisah bersambung pada entry akan datang dengan hari ke dua aku di sana.

...Sekian, Wassalam...

notaFO : Hari pertama ni tak dapat ambil banyak gambar. Al-maklumlah terlalu teruja dengan keluarga angkat.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...