Wednesday, January 30, 2013

Opkim Permaj 2013 - Felda Sg.Mas #Bahagian 3

...Assalammualaikum...

Hari ke-3 ( 21 Januari 2013 - Isnin ) diteruskan dengan aktiviti yang lebih menarik dalam aktiviti Opkim ini. Seawal 8 pagi aku dan adik berandik angkat yang diangkat pergi ke Dewan untuk program seterusnya. Sebelum acara bermula, senaman J-robik dilakukan selama 37 minit dengan diketuai oleh Mak Cik Mak Cik Felda.

Apa yang aku dapat katankan tentang Mak Cik Mak Cik tu ialah mak cik tu terlalu hebat ber'J-robik'. Memang penat memang letih. Lepas J-robik disambung pulak dengan poco-poco. Fuh! Berjuraian air peluh ni.

Dah berpeluh-peluh barulah program yang sebenar ni dilakukan.

Seminar Motivasi, Pameran dan Pemeriksaan Kesihatan Percuma Pejabat Daerah Kota Tinggi dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan ( AADK )

Tak sah kalau program seperti ini ada ceramah. Ceramah kesihatan, AADK dan ceramah dari pegawai Polis. Ceramah dari 9 pagi sampai 1 petang. Sebenarnya, misi ceramah ni adalah untuk penduduk kampung sekali. Tapi, malangnya hanya peserta dan AJK opkim je yang ada. Nak atau tak kenalah juga dengar ceramah ni.

Bukan setakat ceramah. Pameran pun ada. Pameran pelbagai jenis Dadah dan juga maklumat tentang polis. Tak tertarik pun nak tengok sebab dah tahu. 


Canggih jugak alat-alat dadah ni. Dadah pun berwarna warni. Comel. Ada bentuk mickey mouse pun ada. Tapi, itulah semua tak boleh pakai. Bawak maut semuanya.


Orang lain sibuk tengok pameran. Budak berdua ni sibuk nak ambil gambar kat atas moto abang polos ni. Dapat bergambar pun jadilah walaupun tak dapat nak bawak. Selama ni dapat tengok moto ni kat atas jalan raya je.


Paling aku suka ialah pemeriksaan kesihatan percuma. Ye la, nak pergi klinik semata-mata nak cek kesihatan memang tak lah kalau tak sakit. Jadi, ada peluang seperti ni lah aku guna sebaik-baiknya. Alhamdulillah, kesihatan aku baik.

Menjelang 2 petang, program ni pun habis dengan jamuan ringan yang tak sudah-sudah. Lepas dah kenyang balik lah ke rumah keluarga angkat untuk makan tengahari, solat dan tidur sampai pukul 3 petang.

Perlawanan Sukan Persahabatan Bersama Belia dan Masyarakat Kampung

Yang ni best. Aku tengok gelagat yang aku boleh gelak puas-puas. Macam-macam gaya aku tengok cara mereka semua ni bersukan.

Aku? Of course lah tak masuk apa-apa. Hanya menjadi tukang gelak dan kelab penyokong untuk Permaj UKM di tepi gelanggang. 

Acara sukan yang dipertandingkan ialah Futsal Lelaki dan Perempuan, Bola Tampar Lelaki dan Perempuan, Sepak Takraw, Bola Sepak dan Tarik tali.

Apa yang aku dapat lihat adalah bagi Permaj UKM hanya memenangi Tarik Tali lelaki dan Futsal lelaki. Yang lain kalah. Semua orang kampung yang ambil. Saje je sebenarnya bagi peluang. Bukan selalu.


Tarik tali perempuan antara Mak Cik Mak Cik dan student Permaj UKM. Keputusan dimenangi oleh Mak Cik Mak Cik dengan mata 2-0. Gagah betul Mak Cik - Mak Cik ni.


Main tarik tali antara abang-abang Felda dan jejaka UKM. Kemenangan berpihak kepada Jejaka Gagah UKM dengan 2-0.


Bersukan sampai penat sehingga pukul 7. Lepas tu balik ke rumah keluarga angkat untuk makan, solat dan tidur.

Beramah Mesra Bersama Keluarga Angkat

Sepatutnya pada malam ni Kak Izzah ( memerangkap mak angkat ) nak bawak pergi mengeteh. Malangnya suaminya tiada di rumah, jadi mengeteh je di rumah sendiri sambil makan keropk serta menonton Sarjan Hassan.

Memandangkan kami semua terlalu aktif di siang harinya, maka kami semua tidur awal. Sebelum 12 dah mengantuk.

Hari ke-4 ada program yang lebih menarik lagi. Yang memberikan kenangan dan mencipta sejarah buat diri aku. Ye ke sejarah?

...Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...