Thursday, July 26, 2012

Sentap Ramadhan : Aurat

...Assalammualaikum...

Sejak bulan Ramadhan ni banyak pulak lah rancangan berkisarkan keagamaan. Baguslah tu. Bagi aku rancangan seperti perlu dibuat secara istiqamah supaya kita ni sentiasa beringat. Tak kan tunggu bulan Ramadhan baru nak keluarkan ilmu keagamaan seperti ini.

So, tadi aku tonton lah rancangan Kias Ramadhan. Memang bagus cerita ni. Bagi sindiran yang sinis kepada penonton. Harap memberi kesan lah kepada penonton. Jangan pulak jadi masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Part yang paling menarik ialah bab Aurat.

*****

Kisah bermula......

Lisa menunggu tunangnya di perhentian bas untuk bertemu rakannya di pusat membeli belah. Setelah masuk ke dalam kereta tunangnya, Lisa di tegus kerana pakaiannya yang cukup terdedah sehingga menampakkan bulu ketiak dan buli kaki. Sungguh seksi!

Then, Lisa pun cakap "Salah ke I pakai macam ni?"

"Lisa, bulan Ramadhan ni bukan setakat kita menahan lapar dan dahaga. Amal yang lain pun kita kena buat jugak" Terang tunangnya.

Lisa buat muka tak tahu je. Maka, bergeraklah kereta tunangnya bersama Lisa menuju ke Pusat Membeli Belah.

Sesampainya di sana, dua orang rakannya telah menunggu. Maya dan Sarah. Setelah meraka berjumpa, teruslah mereka menuju ke butik pakaian. Sambil memilih pakaian, mereka berborak sama mereka.

Maya : Kenapa you pakai baju macam tu?

Sarah : A'ah. Kan sekarang ni bulan Ramadhan. Tak eloklah pakai baju macam tu.

Lisa : Hello, tak kanlah bulan puasa pun tak boleh pakai macam ni? Yang puasa makan je. Tapi, pakaian tak okey?

Setelah berjam-jam mereka di butik tu akhirnya mereka membeli juga kain yang digunakan untuk membuat baju raya. Tapi, bajunya belum siap. Hanya kain semata. Maka, mereka ni pun pergilah menuju ke rumah tukang jahit.

Setibanya di rumah tukang jahit....

Lisa : Wei! Kenapa you all bawa I kat sini? Tak de kelas lah. Tengok rumah pun dah tahu. Cari lah yang kelas sikit.

Maya : Yang nak menjahit orangnya bukan rumah ni nak menjahit baju kau. Lagi pun tukang jahit ni baguslah. Aku dah try.

Setibanya di muka pintu rumah tukang jahit...

Lisa : Assalammualaikum..

Anak Tukang Jahit : Waalaikummussalam..

Lisa : Mak ada?

Anak Tukang Jahit : Ada. Sekejap ye. Mak! Mak! Ada orang datang!

Tukang Jahit pun menjelmalah dimuka pintu. Terkesima Lisa melihat Si Tukang Jahit tu sebab muka dia bertutup litup. Hanya nampak 2 biji mata je.

Tukang Jahit : Jemput masuk. Maaflah, rumah bersepah sikit ni.

Lisa : Tak pe, maaf kak. Boleh tanya sikit? Kenapa mata akak? Sakit ke?

Tukang Jahit : Tak lah, biasalah banyak tempahan. Tu yang kurang tidur tu.

Sarah : Banyak tempahan ye?

Tukang Jahit : Alhamdulillah lah. Rezeki nak raya. Ok lah, siapa nak ukur ni.

Secara serentaknya, Maya dan Sarah menunjukkan jari telunjuknya ke arah Lisa. Kemudian Lisa pun berdiri. Tukang Jahit pun mengukurlah bermula dari bahu ke bahu. Kemudian dari pinggang ke kaki. Lisa rasa tidak selesa kerana bulu kakinya terkelihatan oleh si Tukang Jahit.

Lisa : Maaflah kak. Kaki ni ternampak pulak.

Tukang Jahit : Tak pe lah.

Anak Si Tukang Jahit ni memerhatilah akan situasi tu. Dia memandang atas ke bawah, bawah ke atas, kiri ke kanan, kanan ke kiri. Nak di jadikan cerita, dia pandanglah dengan muka kesian terhadap keadaan Lisa. Lalu, berlari anaklah anak Tukang Jahit tu ke dalam bilik.

Keluarnya, anak Tukang Jahit membawa sehelai kain dan memberi kepada Lisa. "Nah kak. Ini kain. Kakak malukan. Kasi tutup kaki kakak tu."

Maka tersentap sambil terkedulah Lisa dan tergelak malulah Maya dan Sarah terkenangkan nasib rakannya itu.

******

Kalau aku lah memang dah malu gila babeng. Dah lah kena perli. Dosa lagi. Memang malu lah. Kalau aku tak keluar rumahlah 40 hari 40 malam sebab teramatlah malu.

Harap kisah ni dapat diambil pengajaran. Semua nama watak adalah rekaan. Cuma jalan cerita adalah sama seperti dalam rancangan itu. Mungkin ada lari sikit jalan cerita tapi masih berguna.


...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...



6 comments:

  1. assalamualaikum :)

    kisah yang memang berlaku dengan zaman sekarang. kental hati melawan Allah. moga ada yang dapat pengajaran :)


    faizul ni, nama maya dan lisa, tu lebih kurang je. hihi ~ nasib takda watak ayu.... T_T

    ReplyDelete
  2. Mmg terbaik
    Sentap bile ditegur oleh budak

    Budak pon tau knp kne ttp aurat

    ReplyDelete
  3. Maya Lisa : Terlupa plak pasal nama tu... Kalau tak memang nak guna je... Biar ayu plak yg sentap... haha..

    ReplyDelete
  4. bukan lisa je. ramai je mcm tu.

    ReplyDelete
  5. bagusnya anak tukang jahit tuh, hope si gadis itu insap.huhu

    ReplyDelete
  6. Teringin nak jadi macam tukang jahit tu :D

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...