Monday, January 28, 2013

Luahan Hati Seorang Budak Le*b*b

...Assalammualaikum...

Semalam Hari Thaipusam. Oleh itu, hari cuti umum pada hari semalam dan juga hari ni. Dengan itu, ramailah saudara mara aku datang ke rumah. Dari atuk, mak cik, pak cik dan juga sepupu sepapat. Memang riuhlah rumah aku yang kecil molek ni.

Saudara mara bila dah berjumpa memang bermacam-macam cerita akan keluar.

Cerita ni bagi aku terkesan pada diri aku. Aku tak tahu lah pada orang lain. Ini adalah luahan seorang budak yang kurang pandai. Tak tahu nak letak tajuk apa. Itu je yang sesuai. Tak ada niat nak menjatuhkan air muka sesiapa pun.

*****

Menurut apa yang diceritakan ibunya. Masa ni anaknya (sepupu aku) sedang membuat kerja sekolahnya. Tiba-tiba anaknya berkata,

Anak : Ibu, kita ni selalu pergi sekolah. Hari-hari buat kerja sekolah sampai siap. Tapi ibu, kenapa kita ni tak pandai-pandai?

Aku tak ingat apa yang ibunya katakan. Tapi, apa yang anaknya rintihkan sungguh membuatkan aku terasa sedih.

Kenapa aku sedih? Ye lah, sepupu aku tu rajin pergi sekolah, buat kerja sekolah pun rajin tapi dia sendiri merintih yang dia tu tak pandai-pandai seperti kakaknya yang sentiasa mendapat straight A'a dalam UPSR dan PMR. Tahun ini sepupu aku tu akan menduduki peperiksaan UPSR.

Memang kesian dengan sepupu aku tu. Darjah 5 baru dia pandai membaca. 

Bagi aku, mungkin ini kekurangannya tapi nasihat aku yang mempunyai situasi sebegini Jangan jadikan kelemahan itu untuk kita terus menjadi gagal

Jadi, mungkin ada hikmah kenapa Allah menjadikan dia tak pandai dari segi pembelajaran tapi mungkin kita hebat dari segi lain yang kita sendiri tak tahu apa kehebatan kita. Yang penting kita kena rajin berusaha untuk mengubah nasib diri kita sendiri. Cuba untuk tidak bergantung pada orang lain.

Berusaha sendiri sehingga berjaya akan memberikan nikmat yang begitu manis buat diri kita dalam hidup. Jadi, kita tak perlu mengeluh atau merungut jika kita tidak memiliki keistimewaan yang orang lain ada. Mesti ada sisi keistimewaan yang Allah beri kepada kita yang orang lain tak ada. Bersabarlah dan berdoalah.

Insyaallah, Allah akan membantu hambanya. Kerana ALLAH MAHA ADIL. Dia tak akan sia-siakan hambanya yang sentiasa Berusaha dan Berdoa.

...Sekian, Wassalam...

6 comments:

  1. Kalau ary pun, ary sedih juga..
    Tapi mungkin rezekinya masih belum sampai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah, ada hikmah di sebalik kejdian utk nya...
      rezeki milik Allah, Allah mesti akan beri pd hambanya...

      Delete
  2. Betul tu... jgn mudah berputus asa...
    perjalanan masih panjang...
    gagal sekarang tak bererti gagal di masa hadapan...
    mungkin dia ada bakat dan potensi lain bila digilap lebih hebat dari orang lain...
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah,
      dia ada kelebihan yg org lain tak da...
      cuma dia blm nmpk apa kelebihan dia tu...

      Delete
  3. kelemahan itu adakala boleh jadi kekuatan

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...