Wednesday, July 18, 2012

Pembunuh Senyap "Stresss"

...Assalammualaikum...

Rasanya dah lama aku tak buat perkongsian rohani atau sebarang maklumat informatif dalam blog ni untuk korang. Jadi, di malam hari yang seram sejuk ini aku nak kongsikan maklumat yang aku dapat melalui Facebook yang selalu kita tatap tiap-tiap hari. Untuk kali ni tataplah blog ku ini buat seketika. Tak rugi pun. Malah dapat ilmu lagi. *cewah! puji blog sendiri.



Stress atau tekanan perasaan adalah penyakit popular pada zaman ini da pakar-pakar psikology dan Sains Psikologi berkerja keras untuk membasmi dan menangani masalah ini dari Sudut Kepakaran Sains. Langkah ini tidak mengambil kira hubung-kait diantara manusia dan Faktor Ketuhanan.

Akan tetapi, pencagahan yang paling mujarab sekali ialah Pendidikan rohani yang dimulakan seawal anak itu di dalam kandungan sehingga mereka itu dewasa. Kerana melalui Pendidikan Rohani yang berlandaskan ISLAM sahaja yang mampu untuk MENYEIMBANGKAN Keperluan Rohani dan Jasmani seseorang Manusia.

Dimana Amal-Amal ( dalam Rukun Islam ) yang dianjurkan dalam Islam itu sebenarnya adalah ALAT atau KAEDAH untuk MENGAWAL segala macam hormon yang mencorakkan Buruk dan Baiknya seseorang Manusia. Tetapi Perkara-perkara seperti ini dipandang sepi oleh ramai Manusia yang terutamanya orang-orang Islam itu sendiri.

Dimana mereka "sibuk" dan "bertelagah" sesama Islam dalam mencari sesuatu DALIL SHAHIH dari Hadith-Hadith Rasulullah S.A.W hingga "Banyak" perkara yang FARDHU diabaikan.

Dalam Surah Fussilat Ayat 44 pula terdapat Firman Allah : ( bermaksud ) "Katakanlah bagi mereka yang beriman, Al-Quran itu adalh Petunjuk dan Penawar bagi mereka yang beriman. Mereka yang tidak beriman, pada telinga mereka ada sumbatan, sedangkan Al-Quran itu sesuatu kegelapan bagi mereka. Mereka ini adalah seperti orang yang dipanggil dari tempat yang jauh"

Dalam sebuah Hadith daripada Saidina Ali bin Abi Talib r.a disebut tentang Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Sebaik-baik ubat itu adalh Al-Quran" - Hadith Riwayat at-Tarmizi

Kredit to or copy & paste from: Sang Saka Hijau

Setelah aku baca pasal ni tak sangka pulak 'Stress' ni boleh jadi pembunuh. Ingat rokok je boleh jadi pembunuh. Strees pun boleh jugak tau! Sekarang ni penyakit memang pelik-pelik. Kematian memang sukar diramal. Jadi, tingkatkanlah amalan jariah kita ni. Al-maklumlah, kita manalah tahu bila kita akan bertemu dengan ajal kita ni. Betul tak?

notaFO : nampaknya cuti yang berbaki sebulan lebih ni aku menghabiskan masa di rumah jugalah. Nak kerja, macam-macam masalah pula. Harap dapatlah duit raya lebih tahun ni.

5 comments:

  1. ala bizikrillahi tatmainnul-qulub.. =)
    hanyasanya dgn mengingati Allah hati2 akan mnjadi tenang..

    ReplyDelete
  2. daripada stress lah munculnya 3 penyakit serangkai.

    ReplyDelete
  3. stress leh kurang cam pc jugak la..bila otak dah hang/freeze boleh bawak kepada kematian..salam puasa bro :)

    ReplyDelete
  4. jangan stress sangat takot sakit jiwa :)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...