Tuesday, July 24, 2012

Visit To Taiping : Taman Tasik Taiping

...Assalammualaikum...

Entry Ke-4 tentang Visit Taiping. Bersemangat aku nak bercerita tentang lawatan aku ke Taiping ni. Petang selepas pergi dari Kampung Sungai Siputih, aku bersama Bad merancang pergi ke Zoo Taiping. Tak jauh pun dari Hotel Flemington yang kami bermalam. 500 meter dari hotel tu.

Pada mulanya kami merancang selepas asar untuk ke sana. Bermakna pukul 5 petang kami akan keluar dari hotel untuk ke zoo tu. Malangnya hujan turun dengan bersungguh-sungguh lebatnya. Ingatkan tak jadi terus. Pukul 6 hujan berhenti. 

Dengan berbekalkan dengan semangat waja kami nak melihat binatang-binatang tu, kami pun berjalan dengan gigihnya. Malangnya, zoo telah tutup! Menjadikan penyesalan buat aku. Kata pak guard kat zoo tu. Pukul 8 baru buka balik. Pukul 8 akan jadi Night Safari.

Tanpa membuang masa yang dah terbuang banyak sangat ni aku pun berjalan-jalan sekitar Taman Tasik Taiping.

Apa yang aku dapat katakan tentang taman ni adalah, besar, cantik, indah. Complete semuanya. Aku hanya mampu berjalan sekitar 10% dari Taman Tasik Taiping ni. Sebabnya taman ni memang luas yang teramat.

Taman ni bukan sebarang taman. Taman ni adalah taman rekreasi. Bermacam-macam kemudahan rekrasi yang ada kat taman ni. Antara yang aku nampak dengan mata kasar aku ni adalah bangku yang mengadap tasik, taman permainan, laluan pejalan kaki.

Ramai jugak orang berekrasi kat taman ni. Ada yang berdating. Tapi, paling ramai yang berjoging. Aku? Hanya berjalan-jalan sambil menghirup udara yang segar. 

Dah banyak sangat bebelan yang dibebel ni. Jadi, aku sajikan serba sedikit gambar yang sempat aku snap di sekitar Taman Tasik Taiping tu.



Kat papan ni serba sedikit cerita tentang macam mana Taman Tasik Taiping ni boleh wujud. Yang aku peliknya macam mana lah papan ni boleh sopak macam ni. Ada je yang dengki dengan papan ni. Kalau nak lepas perasaan geram jangan lah lepas kan kat papan yang tak berdosa dan tak tahu pape ni.


Salah satu sudut keadaan tasik. Memang cun lah tasik ni. Terpikat aku. Kalau rumah aku kat tepi tasik ni, memang hari-hari termenung kat tasik ni.


Ingatkan kat taman ni ada air tasik yang kosong semata-mata. Rupa-rupanya lautan tasik teratai pun ada. Cuma yang banyak kat sini daun je. Bunga tak de. Kalau bunga banyak memang aku terjun dan petik bunga tu bawak balik rumah.


Dalam berjalan di sekitar lautan daun teratai ni terjumpalah bunga teratai yang tersipu malu ni. Tak kembang setasik pun. Malu lah tu aku datang tengok dan snap satu gambar dia. Kalas kau teratai!


Di tengah-tengah lautan daun teratai ni ada lah pulah jambatan. Aku pun lalu lah. Bajet macho lalu kat atas tu. Zig-zag kau jambatan ni.


Ruang ni pun best jugak tau. Kalau lalu kat sini bajet macam lalu nak ke istana. Memang cun lah. Lepas tu perasan lebih ada permaisuri yang kejar aku dari sana dan aku berlari-lari anak pergi menghampiri permaisuri tu. Wah! memang kelas lah punya angan-angan.


Aku ingat rumah hantu. Best jugak ada rumah hantu kat taman tasik ni. Lepas ku mendekati rumah tu, rupa-rupanya lambakan pokok kaktus duduk molek dalam rumah tu. Memang cute lah kaktus tu.


On the way balik ke hotel nampak lah signboard ni. Tak jauh rupanya tempat ni. Ingat nak mendaki. Tapi, apakan daya tak da masa plak nak mendakai Bukit Larut ni. Terkempunan seketika.

Sebenarnya yang aku jalan-jalan sekitar tasik ni hanya suku je. Silap-silap suku pun tak sampai. Banyak lagi ruang-ruang yang menarik. Cuma aku cari tempat yang tulis TAMAN TASIK TAIPING ni tak jumpa-jumpa. Nak jalan jauh-jauh dah malam. So, tak dapat lah nak pergi ke sana. Terkempunan lagi.

Apa-apa pun aku dan Bad enjoy beriadah kat taman tasik ni. Kat Kota Tinggi tak ada Taman Tasik ni. Yang ada tanam tepi sungai je.

...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...

6 comments:

  1. teringin nak pergi nanti cuti sem nie.. taiping ngan tanjung malim boleh tahan jauhnya...

    ReplyDelete
  2. Taiping mmg banyak tempat2 menarik

    ReplyDelete
  3. weeeeeee
    taman tasik taiping owes d best!
    hahahha

    my hometown
    ;))

    selamat brpuasa ;))

    ReplyDelete
  4. Lama tak pi...last pegi tahun 1999, fuh!sikit punya lama..huhu. Masa tuh join Team Production shoot utk Rosyam Nor ngan Fiza.:)

    ReplyDelete
  5. rasanya air kat tasik ni makin surut/kering...ida pegi ri 2 pon, air x dlm mcm selalu dh

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...