Monday, February 20, 2012

Fiksyen 302

Baru habis semalam setelah aku menbacanya selama seminggu. Sepatutnya sekejap pun boleh habis kan baca buku ni tapi biasalah tak kan aku nak ngadap buku ni 24 jam pplak kan?

Karya Ramlee Awang Murshid memang sangat menarik. Bila aku start baca buku ni, aku dah macam tak nak lepaskan buku ni. Aku nak habis kan pembacaan aku sampai tamat. Novel bergenre thriller ni memang menarik bagi aku. Banyak unsur suspen yang aku sendiri tak sangka akan berlaku pada akhirnya.

Memang tak dapat dinafikan karya Ramlee Awang Murshid banyak watak yang di ketengahkan. Sehingga ada peminat novel tidak minat akan karya beliau. Tetapi, dia dengan gaya penulisan yang berkesan membuatkan pembaca dapat membezakan watak-watak dalam karya beliau.



Sinopsis Fiksyen 302

Cerita ini bermula apabila berlakunya pembunuhan yang dilakukan oleh 4 orang pesakit mental Hospital Permai Johor Bahru. Cara pem,bunuhan yang hampir serupa apabila dahi mangsa di tulis dengan perkataan 302. Apabila pembunuh tersebut ditemui di tempat kejadian, pembunuh tersebut dalam keadaan telanjang bulat. Yang peliknya semua mangsa pernah terlibat dalam pembunuhan Zarina Mustapha 3 tahun yang lepas. Apa kaitan nya?

Pelbagai peristiwa yang berlaku selepas itu sehingga terbongkarnya dalang yang membuat semua perkara tersebut. Siapakah dalang dalam pembunuhan ini? Apakah pengakhiran cerita dalam novel ini?

Novel yang telah berlambak di pasaran sehingga telah mencatatkan jualan terbanyak sepanjang 3 bulan pengeluaran. Rugi bagi mereka yang tidak membaca karya beliau. Sesungguhnya karya beliau adalah lain dari yang lain.

Setelah aku membaca novel ini aku dapat memberikan sebanyak 9/10 markah kerana novel ni memang menarik dan penyusunan plot yang kemas. Huraian watak yang jelas. Tak perlau banyak tanda soal yang bermain dalam pemikiran pembaca setelah menamatkan pembacaan novel ini.

p/s : aku menunggu karya beliau yang terakhir tentang laksamana sunan yang bertajuk SUNAN MUSAFIR.

2 comments:

  1. Untungla sempat baca novel. huhu

    ReplyDelete
  2. waw ! thriller ?? nyeram lah ayu nak baco !

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...