Thursday, March 22, 2012

Bila Result SPM Diumumkan!!!

Dah lama aku tinggalkan zaman SPM. Saat paling menakutkan ialah menghadapi peperiksaan SPM. Paling menakutkan pula ialah bila result SPM di umumkan.

Tahun 2008 ialah tahun aku ambil SPM. Sekarang berjuang di UKM. SPM tinggalkan banyak kenangan. SPM adalah tiket untuk kita semua sambung belajar di mana dan macam mana kita nak belajar pada kemudian harinya.



Cerita pasal result SPM aku. Result aku tak lah semengah Nur Amalina, Nik Madihah yang boleh dapat berpuluh-puluh A. Sekadar syarat lulus je. Agak tergamam bila result yang aku dapat 3A2B4C1D. Where I can continue my study if my result like thus??? Time tu aku hanya fikir yang aku nak sambung pelajaran dalam Tingkatan 6 je. Masih setia pada aliran sains. Tak mau sastera!

Agak bertambah bengang lagi apabila ramai kawan-kawan seangkatan berjaya meloloskan diri ke Matrikulasi, UiTM dan Poloteknik. But me? Tak dapat apa-apa. 

Apa yang aku dapat masa tu ialah form 6 di SMK TUN HABAB, KOTA TINGGI. Nasib baik yang di tawarkan aliran sains. Tapi, orang cakap form 6 ni susah. Aku ni pula berani nak mati ambil aliran sains. Hari pertama kelas, macam nak nangis. Belajar satu apa pun tak masuk. Tup-tup dapat assignment. Benci!

2 minggu aku bertahan. Aku keluar dari form 6 sebab aku dapat tawaran matrikulasi 2 tahun. Aku dapat di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. Itu je yang mampu aku dapat hasil dari tiket SPM aku. Orang lain dapat matrik setahun. Tapi aku dapat 2 tahun. 

Belajar punya belajar dapat result matrik terus dapat masuk UKM. Syukur. Alhamdulillah.

Sekarang berjuang pula dalam UKM. Agak dan memang mencabar belajar di universiti ni.

Jangan terlalu kecewa. Peluang masih ada.

Tadi pagi adik aku yang kembar ambil result SPM. Aku tanya macam mana result? Dengan bangganya dia cakap adik dengan kakak tak dapat A pun tapi lulus. Adik dapat 2G kakak dapat 1G. Hampeh! G juga yang dia orang ni ambil.

Mak abah kata apa? Aku tanya lagi. Mak dengan abah dah faham kitaorang. Dah tak boleh buat pape dah.

Apa-apa lah kau adik kakak. Yang penting hidup kau tak menyusahkan orang lain. At least ko nak berkerja. Cari rezeki yang halal. Nasib baik kau tu perempuan. Kalau lelaki macam aku mahu kena pelangkung dapat result macam tu.

Apa-apa pun, aku akan menyokong apa yang baik untuk kau adik-adik aku. Tak kisah lah kau masuk ke tidak. Yang penting kau buat yang terbaik untuk hidup kau.

Setiap insan didunia ni berhak mengecapi kemewahan yang dia impikan. Apa yang dia perlu lakukan ialah usaha sehingga berjaya. Lagi satu apa yang kita buat mestilah yang halal sahaja. Ikut kebolehan diri. Pedulikan apa yang orang nak kata.

Chill!!! Jangan kecewa walau tak berjaya. Kita semua masih ada peluang. Mungkin bukan di sini tapi di tempat lain.

1 comment:

  1. yuppp...spm bukan lah penentu sgalanya..:)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...