Thursday, March 29, 2012

Respect Sama Lu!!!

Hari ini kelas Kimia Am II jam 10 pagi. Awal aku sampai. 9.45 dah duk kelas. 5 minit kemudian Dr Nadia pun sampai. Lecturer dari Canada.

Jam 10.05 dia mula berbicara. "Can we start now? We had late 5 minute."

Kawan aku pun cakap, " Baru 5 minit bukan lewat sangat pun".

Aku pula cakap pada kawan aku tu " Itulah bezanya orang Malaysia dengan orang Canada".

******



Nampak tak apa yang nak cuba aku sampaikan? Berdasarkan apa yang aku nak bagi tahu ni memang ada perbezaan dalam diri kita sebagai orang Malaysia dan orang Canada macam Dr Nadia ni.

Masa memang amat berharaga bagi dia. 5 minit pun dah dianggap lewat. Tapi macam mana dengan mentaliti masyarakat di Malaysia. Ramai yang tak reti nak menghargai masa. Tu sebabnya ramai yang susah nak berjaya. Di sebabkan gagal menghargai masa, macam macam perkara boleh terjadi.

Aku memang respect la sama Dr Nadia. Terbaik. Boleh buat aku tersedar yang masa begitu penting. Banyak peribahasa yang berkaitan dengan masa seperti Masa itu emas dan Masa Ibarat Pedang.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."
 ( Surah Al-'Asr : 1-3)

Semoga ia menjadi pengajaran tentang kita mengenai hargai masa. Barulah istilah JANJI MELAYU tak keluar lagi. Menyampah bila dengar istilah tu.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...