Wednesday, March 14, 2012

Al-Kisah Temasya Gemilang Kolej Keris Mas UKM

Rasanya masih tak terlambat lagi untuk aku menceritakan aktiviti aku dari 9 hingga 11 Mac yang lepas. Apa yang aku lakukan pada hari itu ialah aku terlibat dalam penganjuran Temasya Gemilang Kolej Keris Mas ( TG2KM ) yang merupakan hari keluarga bagi 2300 penghuni Kolej Keris Mas.



Aku yang di amanahkan untuk membawa tugas sebagai Timbalan Pengarah Unit Khas dan Penerbitan. Banyak program yang telah dirancang dan dilaksanakan bagi menjayakan Temasya Gemilang ini.

Hari Pertama 09 Mac 2012 ( Jumaat )

Aktiviti hari Jumaat bermula dengan pembukaan gerai jualan yang menjual makanan seperti keropok dan aneka perisa air. Selain itu, jualan baju, tudung, jersi juga turut dibuka. Tidak ketinggalan buku terbitan karangkraf yang menjadi penaja turut di jual semasa hari kejadian.

Pada hari tersebut aku tidak ketinggalan untuk melaksanakan tugas iaitu membuat backdrop sempena Dialog Inspirasi Bersamamu Palestin. Kekreatifan aku terserlah semasa melakukan tuigas tersebut.

Pada malam tepat jam 9 malam, bermulalah Dialog Inspirasi Bersamamu Palestin. 3 ahli penel di jemput bersama seorang moderator. Tak ingat pula siapa meraka yang terlibat dalam dialog tersebut.



Malangnya pada malam pertama penganjuran Temasya Gemilang kali ini sungguh hambar. Penonton yang tidak ramai membuatkan ahli jawatankuasa kecewa dengan sambutan yang kami terima.

Pada masa yang sama, satu lagi Festival Sanjungan Satria ( FESSAT ) anjuran Kolej Tun Hussien Onn dilaksanakan. Membuatkan ia menjadi saingan penganjuran TG2KM kali ini.

Hari Kedua 10 Mac 2012 ( Sabtu )

Seawal pagi lebih banyak gerai jualan dan pameran telah dibuka antaranya seni tulisan khad dan dandanan rambut lelaki.



Acara lain yang turut berlangsung ialah explorace, derma darah dan pemeriksaan kesihatan, pertandingan Raja PES TG2KM, Pertandingan badminton, Ujibakat Pencarian Juru Hebah Nasyid FM dan Konsert Semarak Kebangkitan Palestin yang dihadiri oleh Devotes, Fareast dan Muadz.

Penganjuran hari kedua menampak kan sambutan yang lebih berbanding hari jumaat. Lebih-lebih lagi ketikaKonsert Semarak Kebangkitan Palestin. Memang gempak lah. 



Yang menariknya, selepas konsert ada ramah mesra bersama artis. Pengunjung boleh bergambar dan mendapatkan tandatangan artis. Aku? Tak lepaskan peluang. Walaupun aku tak pernah kenal dan tak pernah minat mereka tetap juga aku nak bergambar dengan mereka. Bukan senang nak jumpa meraka ni. Sekali jumpa, gunalah kesempatan yang ada.

Hari Ketiga 11 Mac 2012 ( Ahad )

Lebih banyak acara yang besar pada hari tersebut. Acara yang dilaksdanakan pada hari Ahad ialah Pencarian Ikon Siswi ( Akhir ), Forum Siswi : We are beautiful, Pertandingan Dekorasi Kek, Seminar bersama Karangkraf, Bicara Usahawan : 2 generasi 2 Revolusi, Konvoi dan Pemeran Superbike, Street Soccer 3vs3 dan Majlis penutupan TG2KM serta Konsert Penutupan tajaan Muzik FM dan Nasional FM.

Artis yang membuat persembahan semasa konsert penutup ialah Najwa Latif, Shiela Abdul, Yabang Khalifah, Daus dan Ali Terrarosa. Memang gempak lah konsert ni. Paling mendapat sambutan ialah artis dari Najwa Latif dan Ali Terrarosa. Najwa Latif  yang membuat persembahan di awal konsert pandai melayan peminat apabila menyanyi lagu hits Cinta Muka Buku bersama penonton. Memang gempaklah. 





Persembahan penutup pula ialah Ali Terrarosa. Memang rock!!! Lagu Sakinah, Sepi Rindu dan Bunga Angkasa. Penutup lagu bunga angkasa adalah atas permintaan ramai. Sekali dia nyanyi memang rock lah.

Rata-rata aku cakap hari yang terakhir dalam TG2KM ini memang best. I really  satisfied with all singer that perform that night even before that many person don't like that singer.

Perkara Tersirat dalam Penganjuran TG2KM.

Ini adalah apa yang aku nampak dan apa yang aku dengar sepanjang progran ini dilaksanakan.

1. Ada yang mempersoalkan tajaan yang pihak kami terima dari Tekun nasional sebanyak RM 25 ribu ada unsur politik. Sila Komen?

2. Penganjuran kali ini mempunyai saingan bersama Fessat anjuran Kolej Tun Hussien Onn dengan TG2KM anjuran Kolej Keris Mas.

3. Gerai jualan yang tidak banyak dan banyak gerai dan pameran terpaksa tutup awal di sebabkan kekurangan pengunjung.

4. Booth tulisan khad mendapat sambutan hangat apabila ramai yang menempah tulisan khad menjadi penanda buku.

5. Penganjuran kali ini banyak seminar dan ceramah membuatkan ramai yang tidak mahu berkunjung ke tapak TG2KM.

6. Pameran Ferrari terpaksa di batalkan pada saat-saat akhir dimana ini adalah acara yang diminati oleh kebanyakkan warga UKM.

7. Bnyak program yang dijadualkan pada hari sabtu banyak yang ditunda pada hari ahad. Hal ini telah membuat kan ramai orang keliru termasuk ajk penganjur dan pengunjung. 

8. Ada juga menyatakan publisiti dan iklan kurang. Ada antara meraka tidak mengetahui akan penganjuran TG2KM ini. Mungkin juga flyers yang disebar agak kelewatan.

9. Ada juga menyatakan penganjuran TG2KM kali ini terlalu singkat dan agak suram kerana banyak seminar dan ceramah.

10. Ada yang menyatakan anjuran kami ini adalah anjuran "syok sendiri". Pada aku, ada aku kisah. Yang penting kami yang terlibat dihadiahkan 4 jam kredit LC. Yahooo!!!

11. Penganjuran TG2KM ini melibatkan 350 orang ahli dimana ia adalah ajk paling ramai sepanjang penganjuran TG2KM selama 11 tahun.

12. Tema yang di angkat pada TG2KM kali ini ialah Belia Cemerlang Pendokong Aspirasi Negara.

13. Untuk pengetahuan semua, gimik penutup yang dirancanakan oleh unit kami tidak menjadi apa yang telah dirancang. Tapi, majlis terus berjalan.

Apa-apa pun desas desus mengenai TG2KM kali ini kami jadikan ia sebagai pengalaman dan pengajaran yang akan kami semua gunakan untuk penganjuran dimasa akan datang.

Agak-agak tema apa yang patut pula di angkat pada penganjuran TG2KM ke 12 sesi 2012/2013????

3 comments:

  1. seriously akak cakap , tg2km kali ni paling teruk sangat sangat. sebab akak join tg sem lepas. tahu sebab apa teruk ? masing2 buat kerja xikhlas dan nak harapkan LC je. buat kerja last minit n xda kerjasama. kitroang dulu memang susah senang bersama. masa tu bukan buat sebab LC sebab xde lagi LC masa tu. lepas habis tg baru ada LC. sorry to say. TERUK !

    ReplyDelete
  2. mmg btl ape yg akak ckp... semua org perkara yg sama... bnyk silapnya... mls nk ckp bnyk2... jdkanlah ini sbg pengajaran....

    ReplyDelete
  3. aku enjoy ja buat keja... ko x enjoy ka zul? hehe...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...