Friday, March 2, 2012

UKM Bergelita 2 jam


1 Mac 2012 jam 9.20 malam, aku berada di Bilik Mesyuarat Fakulti Sains Dan Teknologi untuk meeting Post Mortem Karnival Waja Diri ke 5. Dengan semangatnya aku dan ahli yang lain menghadiri mesyuarat tersebut dengan secara tiba-tiba kegelapan menutupi mata kami. 

Apsal gelap ni. Black out ke? Apa yang berlaku? Menggelabah semua bukak lampu kat dalam phone. Dengan tergesanya juga kami keluar menuju ke Dewan Anuar Mahmud ( DAM ) untuk mengetahui adakah tempat kami sahaja yang bergelap. Agak pelik juga lah sebab kolej Kediaman yang berhampiran turut bergelap.

Secara tiba-tiba kami nampak asap berkepul-kepul berwarna gelap. PANIK! Ada kebakaran!!!! Arah asap dari Kolej Ibrahim Yaakob ( KIY ). Biar betul kolej tu ada kebakaran. Boleh tergempar ni. Siasat punya siasat macam Detective Conan rupanya ada kebakaran nun jauh di bangi tapi perkara sebenar tak tahu lagi. 

Hebat betul asap tu sampai ke UKM boleh nampak. Mesti hebat sangat kebakaran tu. Hitam legam asap tu. Semua aktiviti di UKM tergendala. Tapi nak buat macam mana kan. Kita hanya merancang hanya ALLAH yang menentukan. 

Pukul 11.00 baru elektrik ada semula. Lepas elektrik ada semula WiFi tak boleh disambung. Tak dapat nak tengok status mereka yang mengatakan elektrik tak ada.

inilah keadaan nya tempat kebakaran tu.

Tup-tup pagi ni baru tahu punca kenapa semalam black out.

Kebakaran telah berlaku di substesen Pencawang Masuk Utama ( PMU ) TNB di Syeksen 15 semalam berhampiran Kilang Nippo-Denso dan Balai Polis Bandar Baru Bangi.

Sumber Tenaga Nasional Berhad ( TNB ) memberitahu, kebakaran tersebut akibat transformer 132kV/33kV tiba-tiba meletop lalu mencetuskan kebakaran yang mengakibatkan kira-kira 10,000 penduduk Bandar Baru Bangi dan Putrajaya terpaksa bergelap hampir dua jam.



Malam tadi macam-macam isu kata kilang terbakarlah apa lah. Pagi ini baru tahu apa penca kami semua bergelap semalam. Kalau kebakaran ini berlaku kat UKM tak tahu lah nak kata apa. Menakutkan!

p/s : Ingat blackout sampai hari ini. Dapat cuti kelas dengan secara tiba-tiba. Tapi, macam mana lah orang yang buat assignment tapi tak sempat save. Merana gila.

2 comments:

  1. Wat assignment pakai laptop ok la. tp kalo yg cabut bateri tu...sadis.

    ReplyDelete
  2. nasib baik laptop skrg ada autosaved.. so, selamat la sket.. kot

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...