Thursday, January 26, 2012

Cutiku Bermula

Secara rasmi UKM telah memberi cuti kepada studentnya bermula 20 Januari 2012 sehingga 19 Februari 2012. Tapi baru semalam tepat jam 8.30 malam aku baru menjejak kan kaki ke rumah. Sebelum ni selama 5 hari 4 malam aku menyertai Operasi Khidmat Masyarakat (OPKIM) di Kampung Parit Marjunit, Benut, Pontian, Johor. Program ni anjuran Persatuan Mahasiswa Anak Johor ( PERMAJ ). Jadi, aku akan mencerita kan pengalaman aku dari Hari Pertama sehingga hari kelima.






Hari Pertama. Aku dengan kawan yang menyertai bertolak dari Pusanika UKM pada jam 12.00 pagi. Seramai 106 peserta termasuk AJK dan barisan Exco Permaj sertai program ni. Pukul 8.30 pagi baru sampai di tempat yang di tuju. Baskami lambat ni pun sebab banyak kali berhenti. Memandu malam-malam ni memang bahaya sikit. Last, kami semua berhenti di perhentian Machap. Di situ, kami bersiap dengan pakaian yang sesuai untuk ke kampung tersebut. 

Sampai je di kampung tersebut, aku memang teruja sekali. Kampung yang sungguh aman. Tak ada bangunan yang tinggi-tinggi. Kiranya pokok lebih banyak daripada rumah. Memang nyaman. Kalau malam jangan cakap lah memang sejuk. 




Pukul 10 pagi 21 Januari 2012 baru program tersebut bermula. Bermula dengan Majlis Perasmian Pembukaan dan Penyerahan anak angkat yang dirasmikan oleh YB. Datuk IR Hasni bin Hj. Mohammad (ADUN Benut). Lepas Datuk ni habis cakap berucap dan segala bagainya, kami peserta di umumkan siapa mak bapak angkat kami. Teruja dan tak sabarrasanya masa tu.

Aku mula-mula dapat keluarga angkat dengan orang lain. Nama aku tak ingat pula. Tapi, dia tak nak anak angkat lelaki, dia nak anak angkat perempaun. Akhirnya aku dengan Radhi dapat lah mak angkat yang bernama Waginah. Seronok juga aku ni. Tak pernah-pernah aku dapat keluarga angkat. Dah besar macam ni baru dapat.

Lepas makan tengah hari aku dan Radhi di bawa balik ke rumah keluarga angkat kitorang. Kak Diana yang bawa kitorang balikke rumah. Besar jugak rumah keluarga angkat aku ni. Dah sampai rumah keluarga angkat aku ni, aku solat lepas tu tidur sampai asar. Penat punya pasal tidur bukan kemain lama lagi.

Lepas asar, Kak Diana bawa pergi jalan-jalan di Pekan Benut. Dah nak maghrib baru balik rumah. Lepas tu apa lagi, terkocoh-kocoh siap nak pergi ke masjid. Ada majlis bacaan Yassin dan Tahlil. Selepas solat Isyak, kami semua di jamu makan nasi Ambeng. Kalau tak silap acara makan ni di panggil kendiri Ambeng.




Sedap memang sedap walaupun tak banyak lauk. Apa yak nya aku makan nasi Ambeng tu satu dulang 3 orang. Padahal 1 dulang tu untuk 5 orang. Nasib baik habis. Paling sedap ialah ikan masin dia. Tapi dia bagi sikit plak. Jadi, makan je lah apa yang ada. Memang kekenyanagan lah aku cakap.

Pukul 10 lebih aku dengan Radhi balik lah ke rumah mak angkat. Rehat-rehat tengok tv lepas tu tidur. Esok hari ke-2 ada aktiviti yang lebih menarik lagi. Nanti aku cerita kan dalam entry yang lain.

1 comment:

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...