Sunday, January 15, 2012

Tolonglah Tepati Masa!

Bila sebut pasal masa ramai yang menyatakan masa ibarat emas, masa umpama pedang dan apa -apa lagi lah. Tapi, berapa ramai yang boleh hargai masa? Maksud aku tepati masa? Fokus aku mengenai masa ini adalah berkenaan tepati masa.

Pepatah melayu selalu ada cakap yang masa ini ibarat emas. Pepatah ni pun dah menunjuk kan yang masa begitu berharga dan patut kita hargai dan hormati masa. Lebih-lebih lagi apabila seseorang tersebut telah berjanji untuk berjumpa dengan seseorang yang lain dalam sekian-sekian waktu. Tak ramai yang boleh tepati masa. Aku pernah alami dengan orang yang tak reti nak tepati masa.

**************

Situasi

Tut tut. Sony aku berbunyi. Pukul 2 petang ni kita akan buat perbincangan tentang reproduction di kafe . Tolong datang awal. Jangan lambat. Si A lagi SMS kat aku. Dalam hati aku, ok lah tak boleh lambat ni, kalau lambat nanti lambat plak kerja ni siap. Lepas tu nanti diorang marah aku.

Lagi 5 minit pukul 2 petang, aku dah terpacak kat kafe sorang-sorang. Pukul 2 petang, aku nampak si B dah datang. Tunggu punya tunggu, sampai lah setengah jam. Geram plak aku dengan si A ni. Tak datang-datang. Bila sms dia kata on the way. Ok lah alasan boleh terima. 

10 minit kemudian...

Hati dah macam di rasuk setan ni. Kemarahan dah sampai ke tahap maksima ni! Tak kan lah on the way sejak tadi tak sampai-sampai. Way mana yang dia ikut ni? Umpama singa dah aku time tu.
Nampak lah si A bersama C dan E datang. Belum diorang duduk aku marah dia bukan kemain. Lepas tuh boleh bagi alasan "JANJI MELAYU MEMANG LAH LAMBAT" . Bertambah aku geram macam tu punya alasan bodoh dia bagi. Alasan budak sekolah pun cerdik lah tak macam kau.

*************

Jam dah cantik macam ni pun tak pandai nak tengok jam.
Kalau tak pandai biar aku ajarkan.

Ok lah, kalau tak dapat datang awal, aku boleh terima,tapi bagilah tahu. Apa guna teknologi kalau tak pandai nak guna. Dapat juga aku tahu yang kau tak boleh datang awal. Ini tak main senyap sepi je. Dia ingat kita yang menunggu ni tak ada perasaan ke. 

Lagi satu pasal alasan JANJI MELAYU. Aku betul-betul tak setuju. Janganlah terlalu terikat dengan perkataan macam tu. Cuba lah ubah kata tersebut kearah yang lebih baik. Kalau orang Melayu sendiri tak megubah siapa lagi nak ubah cara tersebut. Betul tak?

Aku bukan nak kata yang aku ni bagus sangat dalam tepati masa. Aku sendiri pun pernah terlambat. Kalau aku dah terlambat aku akan bagi tahu yang aku ni datang lambat atas sebab apa dan aku akan bagi tahu yang aku akan datang dalam sekian waktu. Aku buat macam ni supaya orang yang menunggu aku tu tak lah marah pada aku nanti. Tak ada salah faham. Jangan lah senyap senyi je.

Aku rasa korang pun pernah hadapi orang suka tak tepati masa tak pun korang sendiri yang tak tepati masa.  Benda ni normal tapi kalau perkara macam ni berterusan sampai bila lah kita ni nak maju. Betul tak? 

4 comments:

  1. memang nak kena maki je kalau ngan aku diorg ni

    ReplyDelete
  2. terasa aku..aku selalu lepak dalam golongan A tu..kena ubah..

    ReplyDelete
  3. janji melayu...huhu. patutlah melayu x brapa nk maju..
    *brdasarkan pengalaman duduk dlm kelompok majoriti Cina dan minoriti melayu...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...