Wednesday, January 18, 2012

Keramat

Hari ini aku rasa boring duduk dalam bilik seorang diri. Jadi, aku dan kawan aku yang tinggal berhampiran UKM iaitu di Bangi telah pergi ke The Mines untuk menonton wayang. Tak rancang nak tengok apa sebenarnya. Masing-masing bosan duduk seorang diri di bilik.

Di depan panggung wayang aku berbincang dengan kawan aku, Faiz. Cerita apa agaknya yang best yang nak di tonton supaya hilang rasa bosan. Tengok Underworld lah! Ah, tak best sebab dia 3D. Tak ada kepuasan pasal masing-masing rabun. Akhir kata tengok lah Filem Keramat. Macam tak best. Tapi tengok jugak lah.

Masuk panggung. Orang tak ramai. Baru perasan hari ini hari Rabu. Hari orang pergi kerja. Patut tak ramai orang. Peduli apa. Tengok je lah. Hilang juga bosan aku ni. 






Sinopsis Filem Keramat.


“Di tahun 1900, seorang lelaki bernama Habib telah difitnah merosakkan kehormatan Mustika. Akibat dari itu, Habib telah dikerumuni dan dipukul oleh orang kampong diketuai oleh Jabar, abang kandung Mustika. Habib yang merupakan bukan calang-calang orang terus dipukul dan kain yang selama ini menutupi wajahnya ditarik oleh orang kampong dan berlakulah satu peristiwa yang amat dahsyat di mana semua penduduk kampung mati dek cahaya terang yang terpancar dari wajah Habib.
Di zaman ini, kehidupan dua beradik iaitu Nazmir dan Nasti mula dihantui pelbagai pertistiwa pelik dan menyeramkan bermula dengan kehilangan bayi yang dikandung Syazura, isteri Nazmir. Sejak itu, seorang demi seorang ditimpa pelbagai peristiwa di luar fikiran termasuk Munirah, Isteri Nasti. Keinginan Syazura untuk pulang ke kampong halaman suaminya menjadikan keadaan bertambah rumit. Satu persatu rahsia terbongkar dan mendedahkan sebuah sejarah yang mengejutkan Nazmir, Syazura, Nasti dan Munirah. Siapa sebenarnya dalang dalam perkara ini dan apakah rahsia tersebut?
Pendapat aku tentang Filem Keramat.
1 . Thriller : Masa aku tengok thriller di tv memang nampak seram dan terasa nak tengok. Lebih lagi dengar tagline dia "apabila keramat dibuka, nyawa galang gantinya". Bertambah-tambah semangat nak tengok. Walaupun sebelum ni tak merancang pun nak tengok.
2. Pelakon : Pelakon dalam cerita ni memang terbaik. Cara pembawakan watak yang berkesan. Kira memang kurang cela lah pembawakan watak. Lebih-lebih lagi yang bawa watak Mun dengan Zura, memang best. Bersemangat gitu.
3. Lokasi : Tempat yang digunakan untuk pengambaran memang best. Aku suka! Kehijauan alam. Sesuai denagn cerita ini. Agak mencabar kru penagmbaran ni sebab salah satu lokasi ialah diladang tebu. Gatal-gatal agaknya kru pengambaran dengan pelakon Keramat ni.
4. Jalan cerita : Jalan cerita dalam cerita ni agak keliru sikit lah. Dia banyak kita berfikir dan main teka teki. Kiranya pengarah dalam cerita ni tak nak bagi straight forward mengenai  penghujung cerita ni macam mana. Sampai penghujung aku masih kurang faham macam mana penghujung dia jadi macam tu.
5. CGI / Sinematografi : Kurang best lah. Banyak sangat cahaya yang pelik aku tengok dalam filem ni. Yang tak patut pun ada dalam filem ni.
6. Ending : Memang tak di sangka, ending dia macam tu. Kalau nak tahu apa ending dia, kena lah tengok filem ni. Kalau aku bagi tahu tak suprise plak.
Keseluruhan pendapat aku tentang Filem Keramat
Elemen seram dalam cerita ni memang nampak. Tak sampai 10 minit hantu dah muncul. Suspen pun ada. Terkejut-kejut aku tengok filem ni. Nasihat aku bagi yang tengah mengandung ataupun ada sakit lemah jantung janganlah tengok cerita ni. Ada tak bernyawa plak nanti kat dalam panggung tu. 
Lagi satu, dalam adegan seram ni pun ada scene yang buat aku rasa pelik dan lucu. Tak percaya? Cuba lah tengok cerita ni. Pengajaran dan mesej dalam filem ni pun aku tak  seberapa nak nampak. Aku hanya nampak sikit je iaitu kasih sayang antara ahli keluarga. Yang lain tak jelas.
Apa-apa pun aku hanya dapat bagi 5/10 markah je. Tak sanggup nak bagi banyak-banyak. Kalau bagi sikit kejam pula. Yang pasti aku keluar panggung, aku gelak-gelak. Tak rasa takut pun. Nampak kejam betul aku. Macam orang tak ada perasaan.
p/s : aku nak tunggu filem 8 jam dan Adnan Semp-it 2. Nampak menarik untuk ditonton. Aku akan tunggu kemuncilannya.

6 comments:

  1. kalau cmtu, taknak tengok la citer ni. hehe

    ReplyDelete
  2. Ko dah mcm pengkritik filem. haha..tukar profession la. amik masscom. huhu

    P/s: mcm nak tgk...

    ReplyDelete
  3. patut semalam g tengok, tapi sakit.. uhuk...dan takde transpot....

    ReplyDelete
  4. cite hantu mengarut sangat... :-(

    ReplyDelete
  5. haha. takat ni, mmg jarang sangat tengok cerita melayu kat panggung. takut kecewa.

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...