Saturday, August 4, 2012

Hukum Bulu Kucing Di Pakaian Solat

...Assalamualaikum...

Pernah tak korang terfikir apa hukum jika bulu kucing melekat pada pakaian kita ketika kita nak solat? Ataupun kawasan tempat kita nak solat tu bertimbun bulu kucing? Apa kita nak buat kalau bulu banyak kat sekitar tempat kita solat tu?



Apa hukumnya? Sunat?, Makruh?, Haram?

Pernah aku bergaduh dengan kawan aku pasal bulu kucing ni. Macam kelakar pun ada gak bergaduh pasal bulu kucing ni. Last untuk mendamaikan pergaduhan ini kitorang sepakat untuk buat penyelidikan tentang hal ini.

Jadi, aku pun terfikir dan mencari akan kisah yang tragis ini. Inilah hasilnya.




Ini adalah hasil soal jawab aku bersama Uztaz Mohd Al Adib Samuri. Ustaz kat universiti aku.

Lepas tu nak comfirmkan lagi aku pun nak tanye jugak lah kat Ustaz Azhar Idrus pasal ni. Nak tahu jawapan dia sama ataupun tak. Inilah hasilnya.







Ini ada 2 video tentang penerangan bulu kucing kalau melekat kat pakaian solat. Ada banyak lagi. Cukup lah memadai aku bagi sebanyak ini. Yang penting ilmu yang kita peroleh ni dapat kita amalkan sebaiknya.

Ini aku ada sertakan link Hadith pasal kucing ni. Boleh lah baca untuk tambahkan ilmu di dada. Hadith Mengenai Kucing.

Lepas ni aku tak payah lah gaduh lagi pasal bulu kucing melekat kat pakaian solat. Aku boleh bagi penerangan lagi pasal ni.

...Terima Kasih, kerana IKHLASkan Hati anda membaca entry ini. Lain kali kunjunglah lagi...




6 comments:

  1. sy tak dapat tonton video tu..
    wireless institut block..
    jd apalah hukumnya?
    Uztaz Mohd Al Adib Samuri kata boleh kan?
    UAI?
    *Rasa ingin tahu*=)

    ReplyDelete
  2. herma Juliany ; boleh, sah solat kalau bulu kucing termelekat pd pakaian solat...

    ReplyDelete
  3. Abu Hurairah sendiri bersolat, ada kucing dalam poketnya. namun rasulullah x larang. So, sayangi kucing. hehe

    ReplyDelete
  4. Assalam , info yg berguna... lagipun kat rumah nie banyak kucing... heehheh

    ReplyDelete
  5. ...heran dengan orang yang tak suka kucing...jika mereka tahu kebaikan kucing..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meluahkan perasaan anda di sini. Lain kali luah la lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...